V krízovom roku 2020 sa medziročne podarilo zvýšiť predaj len šiestim modelom z prvej dvadsiatky. Takmer vo všetkých prípadoch však ide o novinky, respektíve facelifty, uvedené krátko pred koncom roku 2019.
Predaje áut na Slovensku sa v uplynulom roku pohybovali ako na húpačke – v závislosti od toho, ako prichádzali a odchádzali jednotlivé vlny epidémie a s nimi spojené väčšie či menšie lockdowny. Napokon sa u nás predalo necelých 85 tisíc áut, čo je približne o štvrtinu menej, než v silnom roku 2019. Dobrou správou je aspoň to, že pokles výroby áut na Slovensku bol podstatne nižší, 11-percentný.
Na našich preferenciách však kríza nezmenila takmer nič, stále preferujeme SUV a crossovery, ich podiel sa drží dlhodobo okolo 40-percentnej hranice. Krízou minulý rok najmenej utrpeli luxusné autá, najkomplikovanejší bol uplynulý rok pre výrobcov, ktorí sa sústredia hlavne na strednú a nižšiu strednú triedu.
Z hľadiska SUV o niečo výraznejšie poklesol záujem o menšie modely, naopak, stúpol o cenovo dostupné crossovery. A pravdou je, že trhom v tejto kategórii výrazne zahýbal Kamiq, ktorý zobral klientov práve automobilkám, ponúkajúcim cenovo dostupné menšie a lacnejšie SUV. A ktoré autá teda v uplynulom roku aj napriek kríze a ekonomickej neistote na Slovensku zaujali najviac?
kategórii SUV a crossoverov máme nového kráľa, už spomínanú Škodu Kamiq, ktorá prišla reálne na náš trh koncom roku 2019 a naplno zažiarilo v tom minulom. Aj by sme napísali, že kráľom bude tento model dlhší čas, no v tomto nepredvídateľnom roku by vo svojom ťažení smerom nahor mohol pokračovať Tucson, ktorý by sa mohol dostať opäť na čelo rebríčku.
Predpoklady na to určite má. S jeho novými „neviditeľnými“ svetlami. kompletne prepracovaným originálnym interiérom a dobrým pomerom cena/hodnota má reálnu šancu stať sa lídrom tejto najsilnejšej a najpredávanejšej kategórie áut. Novinárov už zaujal, v ankete o slovenské Auto roku skončil druhý, hneď za víťaznou Octaviou. Trochu nás prekvapilo, že do finále ankety COTY, teda o európske Auto roku sa nedostal.
Dostalo sa tam však iné veľké SUV – úplne nový Land Rover Defender. Je nám jasné, že na Slovensku rebríčkami predaja v aktuálnom roku nezatrasie, pretože patrí k drahším modelom, no dokázal do svojej kategórie priniesť naozaj nový vietor.
Už v druhej polovici minulého roku vyvolal obrovský záujem a najmä tomuto modelu Land Rover Jaguar vďačí za to, že v uplynulom roku sa zaradil medzi automobilky, ktoré boli krízou postihnuté relatívne menej. Platí to skôr pre značku Land Rover, Jaguarom sa až tak dobre nedarilo. Táto značka chce navyše v roku 2025 úplne skončiť so spaľovacími autami, čo je, povedzme, veľmi odvážny zámer.
Ale späť k Defenderu. V decembri sa ich napríklad na Slovensku predalo 36, teda o jeden viac, než všetkých zvyšných päť modelov Land Rover spolu. V už spomínanej ankete o slovenské auto roku, kde sa vo finále len čas od času objavia veľké a drahé SUV, skončil dokonca tretí, hneď za Tucsonom. Aj keď prišiel na náš trh neskôr, v roku 2020 sa ich u nás predalo 174. Ak vás zaujal, prečítajte si náš test z októbra minulého roku: Land Rover Defender 110 – v teréne predátor, na asfalte Range Rover
Popri Tucsone je Defender ďalší model, ktorý pre tento rok dávame do pozornosti a sme zvedaví, ako sa mu bude dariť. A pokiaľ ide o tohtoročné novinky medzi SUV a crossovermi, určite netreba zabúdať na očakávanú elektrickú Škodu Enyaq iV a nový (prvý) elektrický crossover od Dacie s označením Spring.
Vodu v tejto kategórii môže zamútiť aj nový crossover od Hyundaiu s označením Bayon alebo nový Citroën C4, ktorý sa už predáva.. A samozrejme nesmieme zabudnúť ani na novú Kiu Sportage a Nissan Qashqai. Už aj na našich cestách môžete vidieť veľké hybridné SUV od Toyoty s označením Highlander. Noviniek je však oveľa viac, toto je len výber tých, ktoré nás okamžite zaujali.
A ešte jeden model treba spomenúť – Peugeot 3008. Ten totiž zaznamenal v prvej dvadsiatke najväčší prepad – o desať miest. Pri ňom sa však tiež čakalo na facelift, ktorý bol predstavený na jeseň a do predaja sa dostal až na prelome rokov 20/21.
Rok 2021 je absolútne nepredvídateľný, ale očakávame, že aj tento model by sa opäť mohol dostať na jeho konci možno aj do prvej desiatky. Ktoré modely boli úspešné v tom minulom, ukazuje naša tabuľka:
© Autorské práva vyhradené
Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.
a získajte užitočné informácie na každý deň
© OUR MEDIA SR a. s. 2022. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ, viac info.

source