BMW iX3 je nepochybne skvelé elektrické SUV. No nato, aký náskok mal Mníchov v elektrifikácii, prekvapuje možno až príliš konvenčným prístupom. Má to plusy aj mínusy.
BMW vhuplo do éry elektrifikácie už v roku 2013 revolučným hatchbackom i3. Vyvinulo preň dokonca technológiu veľkosériovej výroby karosérií z kompozitných materiálov. To preto, aby bolo čo najľahšie. S bežnou mníchovskou produkciou nemalo spoločnú ani jedinú skrutku. O to viac prekvapuje, že na druhý elektromobil BMW sme museli čakať nekonečných sedem rokov a ten je absolútnym protikladom i3. Elektrické SUV iX3 nie je totiž ničím iným, ako elektrickou konverziou súčasnej generácie x-trojky. Revolúcia sa teda nekoná. To ale neznamená, že by v Mníchove zlyhali. Veď na ceste je už inovatívne iX aj kupé i4, ktoré sa rodili od počiatku výlučne pre elektrický pohon. Takže automobilka vám dáva na výber. A dokonca láka cenou, keďže unifikácia s X3 a výroba v Číne umožnila zraziť náklady.
Konkurentmi iX3 sú najmä Mercedes-Benz EQC a o čosi väčšie Audi e-tron, tiež autá postavené v podstate na tradičných platformách. A BMW má v tomto súboji čo ponúknuť. Príbuznosť k X3 demonštruje novinka nielen rázvorom 2 864 mm, ale rozmermi a dizajnom. Na dĺžku má 4 734 mm. Na ekologickú povahu upozorňuje len zaslepenou maskou a aerodynamickou optimalizáciou nárazníkov či kolies. A, samozrejme, chýbajú výfuky. Namiesto nich tu máme náznak difúzora v tyrkysovej metalíze. Tá sa objavuje aj na ďalších dekoratívnych prvkoch, napríklad v ľadvinkách, na logu, vo svetlách či na podbehoch. Bežne obúva iX3 19-palcové disky, ale ako to už býva pri „novinárskych“ autách zvykom, demonštrujú maximum ponuky. A tak mala naša iX3 20-palcové disky Bicolour z balíka Impressive, za ktorý si priplatíte 5 116 eur a ktorý obsahuje aj ďalšie extra prvky.
Inak je iX3 v podstate bežnou x-trojkou a podobne je to v kabíne. Ak ste priaznivcom modrej vrtule, budete sa tu cítiť okamžite ako doma. Nič futuristické vás na palube nečaká. Rozloženie prvkov zodpovedá benzínovým a naftovým BMW. Dokonca ani infotainmentom nevytŕča iX3 z radu. Je tu síce virtuálny „kokpit“, lenže ten nájdete v každom novom BMW a navyše rozhranie iDrive s voľne stojacim displejom v centre palubnej dosky má na dnešné časy relatívne malú uhlopriečku. Nekoná sa ani žiadna prehnaná integrácia ovládacích prvkov. A to je dobré, pretože iX3 dostalo samostatný panel klimatizácie a klasický hardvér ovládania hlasitosti či výberu staníc rádia. Pomáha tiež kruhový „controller“ na stredovom tuneli, vďaka ktorému je práca s infotainmentom oveľa intuitívnejšia.
Na konto „prístrojovky“ sa ale nemôžeme opäť nezmieniť o nevydarenej grafike, ktorej chýba mód klasických „budíkov“. Stupnice sú po okrajoch horšie čitateľné. Je to škoda, pretože obrazovka môže zobraziť prakticky čokoľvek, no BMW vám v tomto smere nedáva na výber. A ak si zvolíte napríklad režim navigácie, stáva sa prístrojový panel ešte neprehľadnejším. O to viac sme ocenili prítomnosť head-up displeja, ktorý zobrazuje len to najnutnejšie. Na priestor sa ale sťažovať nebudete. BMW iX3 je z tohto pohľadu veľkorysé, čo cítiť aj vzadu. Navyše má kabína prémiovú atmosféru, čo vidieť z použitých materiálov, oveľa kvalitnejších než napríklad v Škode Enyaq iV, ktorá nie je iX3 cenovo až tak vzdialená. Oceníte športovo tvarovaný volant aj sedadlá. Ergonómia nemá slabé miesta. Nechýba nastaviteľná lakťová opierka ani klasický volič „prevodovky“. A celé to završuje bezproblémový výhľad.
V kufri to ale až taká veľká sláva nie je. Pod podlahou sa totiž skrýva elektromotor s prevodovkou. Takže výsledných 510 litrov síce neurazí, ale ani neočarí. Je však fajn, že po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 20 : 40, a to priamo z kufra, vyčaruje iX3 úplne vodorovný ložný priestor a celkový využiteľný objem 1 560 litrov. Pod podlahou je ešte malá schránka na nabíjací kábel. Rezervu zastúpila lepiaca súprava. Dojazdovka by sa sem nezmestila. Najväčšou výhradou je tak plytvanie priestorom pod obrovskou prednou kapotou. Tá sa tvári, akoby sa tu ukrýval radový 6-valec, no priestor pod ňou je absolútne nevyužitý. Nenájdete tu ani jediný liter pre ďalšiu batožinu. Práve tu vidno limity konvenčnej konštrukcie iX3 v porovnaní s rýdzimi elektromobilmi. I keď pravdu povediac, ani Škoda Enyaq iV nemá dva kufre.
Hoci je iX3 SUV, s pohonom oboch náprav si ho dopriať nemôžete. V ponuke je len jedna jediná motorizácia. A je vybavená zadným synchrónnym elektromotorom bez použitia magnetov. Dáva 210 kW a 400 Nm krútiacieho momentu. To neznie sľubne, i keď iX3 nie je rozhodne žiadna ľahká váha. Pohotovostná hmotnosť začína na 2 185 kilogramoch. Napriek tomu sa vie iX3 správať takmer ako emkový bavorák. Nástup sily je priam raketový. Šprinty z miesta vám vyčarujú úsmev na tvári. Najmä ak zvolíte režim Sport, v ktorom priostrý emócie virtuálna zvuková kulisa, evokujúca benzínový 6-valec s akýmsi vesmírnym nádychom. Hoci zvuk nesimuluje radenie, ponúka počas jazdy dobrú spätnú väzbu.
A iX3 prekvapuje aj suverénnou schopnosťou preniesť výkon na vozovku. Trakciu majú v Mníchove zvládnutú na jednotku. Stovku dá za atraktívnych 6,8 sekundy a pokračuje až do limitovaných 180 km/h. Milým prekvapením bola pritom spotreba energie a s tým súvisiaci dojazd. Je vidieť, že i keď malo BMW v elektrifikácii, s výnimkou plug-in hybridov, priam nekonečnú prestávku, technológiu pohonu neustále vyvíjalo. Ekologické SUV si z batérií „potiahlo“ priemerne 17,1 kWh na 100 km, čo je menej ako udáva výrobca a podobne ako spotreba výrazne slabšej Škody Enyaq. V meste to bolo občas aj pod 15 kWh. Samozrejme, diaľnica je na energiu náročnejšia. No aj tam sa iX3 snažilo šetriť. Pri stotridsiatke si vypýta asi 22 kWh. Aj vďaka tepelnému čerpadlu a účinnej, ale nie otravnej rekuperácii.
Po zložení nohy z plynu spomaľuje iX3 len mierne a podľa situácie, keďže berie do úvahy dáta navigácie či kamier, takže vie využiť svoju zotrvačnosť. Rekuperáciu zvýši až pri dotyku nohy s brzdovým pedálom. Ak vám to nestačí, ponúka ešte režim zvýšenej rekuperácie B, keď možno iX3 ovládať prakticky len „plynom“. Pri kapacite akumulátorov s využiteľnou kapacitou 74 kWh to stačí na bezproblémový dojazd 350 až 400 km, čo naozaj nie je zlé. Testovanému autu však pomáhalo pekné septembrové počasie. No i keď v zime z dojazdu nepochybne ubudne minimálne 20 %, iX3 má na to účinný liek. Vie rýchlo dobíjať. Zvláda nabíjací výkon 150 kW, aspoň zo začiatku. Ak sú batérie nabité na 50 %, klesne na 70 kW a výkon 50 kW vie držať až do 80 %.
Nabíjacia krivka sa, samozrejme, líši podľa vonkajšej teploty aj teploty batérií, ale vo všeobecnosti platí, že 40-minútová zastávka na rýchlonabíjačke (150 kW) bohato stačí na predĺženie dojazdu aspoň o 250 až 300 km. Z „tankovania“ energie tak stres mať určite nebudete, zvlášť ak dorazíte k nabíjačke so správne zahriatym akumulátorom. A to je na dlhých tratiach v podstate pravidlom. Jazda v iX3 je veľmi príjemná. Nielen kvôli spomínanej dynamike. Väčšia hmotnosť v kombinácii s prémiovým zavesením dáva jasne na známosť luxusný pôvod BMW. V režime Comfort posádku doslova rozmaznáva. No ani v ostatných módoch, vrátane Sportu z pohodlia príliš neubudne. Adaptívne tlmiče sú stále zhovievavé. Zadný náhon navyše prepožičiava iX3 typickú „bavorácku“ charakteristiku. Jednoducho, vie byť zábavné. Výjazdy zo zákrut sú pôžitkom, len pri naozaj ostrom narábaní je cítiť, že s hmotnosťou majú pneumatiky 240/40 R20 čo robiť.
Za to všetko si však BMW vypýta minimálne 70 100 eur. A v našom prípade s balíkom Impressive, ktorý má na palube také vychytávky ako head-up displej, ovládanie gestami, športové sedadlá či ambientné osvetlenie a kompletný balíček asistenčných systémov, až 75 216 eur. Možno sa najprv chytíte za hlavu, ale rovnaké peniaze miniete aj za dobre vybavené 6-valcové dieselové X3 xDrive 30d, i keď so štvorkolkou a za nové „rýdzo“ elektrické BMW iX zaplatíte o 20 000 eur viac. Navyše, kompletne „nabúchaná“ elektrická X-trojka nie je zásadne drahšia od menej výkonných a menej prémiových konkurentov z dielne Volkswagenu.
© Autorské práva vyhradené
Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.
a získajte užitočné informácie na každý deň
© OUR MEDIA SR a. s. 2022. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ, viac info.

source