Pandémia za posledné dva roky zohrala svoju rolu aj v rámci pracovného života. Okrem iného sa na Slovensku zmenil pohľad na prácu z domu – tzv. home office. Veľa zamestnávateľov zaviedlo tento spôsob spolupráce ako šikovné riešenie pre rôzne pandemické opatrenia.
V súčasnosti prevláda hybridný štýl práce, teda v určitom pomere z domu aj z kancelárie. Tento kombinovaný model je novým štandardom – spojenie súkromných kancelárií a zdieľaného pracoviska prináša nevídanú funkčnosť a flexibilitu.
Keďže sa home office osvedčil, mohlo by sa zdať, že kancelárie firiem strácajú na dôležitosti. Ale podľa prieskumov a analýz CBRE to nie je tak úplne pravda: Len 15 % firiem plánuje úplný prechod na prácu z domu. Je to len potvrdením toho, že práca v kanceláriách bude prevládať aj naďalej,“ uvádza Tomáš Pecek, riaditeľ architektúry a projektového manažmentu CBRE Slovensko.

Aké trendy teda môžu Slováci očakávať v tomto sektore v roku 2022? Kľúčovými bodmi podľa odborníkov z CBRE sú flexibilita a udržateľnosť. Ďalej v rámci širšej socio-spoločenskej roviny sa budú musieť viac zaoberať rovnosťou, diverzitou, inklúziou, zdravím a v neposlednom rade aj pohodou zamestnancov.
Ako sa s týmito trendami vysporiadajú firmy na Slovensku bude vidieť v rámci nového ročníka súťaže Office roka, kde majú možnosť odprezentovať svoje kancelárske priestory pre odbornou porotou. Prihlásiť firmu do súťaže môže hociktorý pracovník.
Pracuješ v priestoroch, ktoré si podľa teba zaslúžia ocenenie? Potom stačí danú firmu prihlásiť do súťaže. Registrácia bude spustená už v januári 2022.
Pretože v EÚ rastie počet čiastočných úväzkov, zmluvných dodávateľov aj SZČO, jedným z dlhodobo udržateľných trendov sú flexibilné kancelárie. Ide o spoločné pracovné priestory, kde pracovníci nemajú striktne pridelené miesta a firmy si ich môžu prenajať na flexibilné časové obdobie.
Vzhľadom na súčasnú ekologickú krízu začína hrať čoraz väčšiu úlohu zodpovedný prístup k životnému prostrediu. To sa premieta aj do pracovných priestorov. Minimom je zabezpečenie recyklovania odpadu zamestnancami.

Tento trend vychádzajúci z anglického „bring your own device“ – teda prines si svoje vlastné „smart“ zariadenie – pekne ilustruje mazanie vonkajších a vnútorných hraníc pracovného prostredia. Veľa ľudí si už do práce nosí svoj notebook, ale koncept sa rozširuje napríklad aj o vlastné wifi routery a pod.
Plusom sa ukazuje byť zvýšená efektivita a produktivita práce zamestnancov. Zároveň takto často spontánne dochádza k nasadzovaniu nových technológií, no na druhej strane ide rozhodne o veľký zásah do informačnej bezpečnosti samotnej firmy.
Ďalší rozvíjajúci sa trend je označovaný dánskym a nórskym slovom „hygge“ – „zábava“. Skrýva sa však za tým viac a koncept predstavuje zameranie sa na navodenie príjemnej atmosféry nekonfliktného prostredia.
Hlavnými témami je zdieľanie, život v komunite a rovnováha s prírodou. Ide napríklad o vymieňanie nielen poznatkov, ale aj zážitkov s kolegami, spoločnú prípravu a konzumáciu jedla.

V súčasnosti firmy preferujú tzv. agilné kancelárie. Ich aktuálny pracovný priestor sa upraví podľa toho, čo sa ide práve riešiť. Je napríklad potrebná veľká firemná porada? Všetky stoly sa dajú do stredu.
Ide teda o flexibilný dizajn kancelárskych priestorov s interaktívnymi funkciami – napríklad modulárny nábytok, prenosné steny či odnímateľné korkové dosky.

Súťaž firiem o profesionálov a nové talenty je dnes veľmi intenzívna. Odborníci z CBRE upozorňujú, že úspešne budú rekrutovať najmä tie firmy, ktoré v súčasnej situácii home officov ponúknu skutočne vysoko kvalitné prostredie.
Ako poznamenáva Tomáš Pecek z CBRE: Zmeny v spôsoboch práce priamo súvisia s technológiami. Práve vďaka nim môžu byť kancelárie zdravšie a komfortnejšie, ale aj podporovať produktivitu práce.” Teda nové technológie by sa nemali týkať iba pracovného výkonu, ale aj zlepšenia pracovného prostredia. Napríklad rôznymi antibakteriálnymi odsávačmi vzduchu.
Ďalej dodáva, že: „Každý zamestnanec by mal mať rovnaké podmienky, a to také, aby sa ľudia pracujúci dištančne cítili rovnako viditeľní, angažovaní, prínosní a mali rovnaké príležitosti ako ich kolegovia, ktorí sedia v kancelárii. A to bez technológií nie je možné.

Preferuješ pracovať z domu alebo z firemnej kancelárie?

Preferuješ pracovať z domu alebo z firemnej kancelárie?
Moderná kancelária dnes už nepredstavuje iba miesto na prácu. Svojim zamestnancom by mala ponúkať  priestor aj na oddych, zábavu či iné aktivity. Trendom je teda ich rozdelenie do viacerých zón.
Pracovné zóny sú zvyčajne vyriešené  formou menších, uzavretých, alebo open space kancelárií. Uzavreté kancelárie ponúkajú lepší priestor na sústredenú prácu, tie otvorené zase na jednoduchšiu komunikáciu a určitú socializáciu medzi pracovníkmi. Dnes je trendom skôr spomínaný hybridný model.
Oddychové zóny predstavujú rôzne „gaučové kúty“, kreslá či kuchyňu a jedálenský priestor. Pointou je poskytnúť zamestnancom trochu súkromia na prípadný rozhovor s kolegom či urovnanie si myšlienok v hlave. Často sa využívajú aj ako priestor na menej formálne stretnutie s klientom či poradu.
Rozdelenie na zóny prispieva k produktivite a samotný pohyb medzi nimi zvyšuje sústredenie. Obľúbenou zónou firiem sú aj rôzne fit centrá, kde pracovníci  môžu nabrať novú energiu fyzickým výkonom. Najmä, ak majú sedavú prácu.

Home office si získal uznanie aj zo strany zamestnávateľov, lebo, napríklad, šetrí náklady a vďaka internetu nie je vysloveným problémom ani komunikácia medzi pracovníkmi. Kancelária je tu potom skôr o socializácii, poradách, plánovaní a riešení projektových záležitostí.
Doma by mal byť tiež lepší priestor na sústredenú prácu, čo ale v súčasnosti určite nie je štandardom. Či už pre rodinnú situáciu alebo, napríklad, hlučných susedov a nie najlepšie technické vybavenie. Možno ďalším trendom bude práve podpora domácich kancelárií firmami.

Ani kancelárie na Slovensku nezaostávajú a mnohé firmy si zariaďujú či prenajímajú priestory podľa najnovších trendov. Tými najlepšími ukážkami sú napríklad víťazi súťaže OFFICE ROKA, ktorá sa usporadúva aj tento rok.

Kancelárie firiem, ktoré sa do nej prihlásia, budú opäť posudzovať odborníci naslovovzatí – domáci aj zahraniční architekti, projektanti, dizajnéri či konzultanti: Elena Labancová (Swiss Re), Štefan Polakovič (gutgut), Mgr. art. Michal Staško (Staško Design, ateliér a11), Peter Chaban (ateliér Chybik + Kristof) a v neposlednom rade zástupca generálneho partnera súťaže, Adrian Bódis (IMMOFINANZ).
Projekt OFFICE ROKA aj tento rok podporia viacerí partneri. Generálnym partnerom tohto ročníka je spoločnosť IMMOFINANZ. Technologický partner je spoločnosť Microsoft. Medzi našich dlhodobých partnerov už tradične patria spoločnosti Nespresso, Bavaris a PremiumBrands. Mediálnymi partnermi 6. ročníka sú StartitUp a Hospodárske noviny.
Viac informácií je k dispozícii na webe Office roka.

source