Podľa najnovších odhadov má cukrovku na svete okolo 382 miliónov ľudí. Odhaduje sa, že do roku 2035 tento počet stúpne na 592 miliónov. Na Slovensku je evidovaných viac ako 340-tisíc diabetikov.
„Tieto čísla sú alarmujúce a vyžadujú okamžitú akciu. Vo väčšine prípadov možno vzniku cukrovky 2. typu zabrániť alebo aspoň oddialiť jej nástup o niekoľko rokov zdravým životným štýlom a úpravou životného prostredia,“ povedal prezident Slovenskej diabetologickej spoločnosti docent Emil Martinka.
Jednou z možností, ako zabrániť rozvoju cukrovky, respektíve ho spomaliť, je zdravá strava. „Výber zdravej stravy patrí medzi jednoduché rozhodnutia. Zdravé stravovanie sa začína raňajkami. Prečo? Pretože zdravé raňajky pomáhajú kontrolovať apetít a cukor v krvi u dospelých aj u detí. Naopak, vynechanie raňajok je spojené s prírastkom na hmotnosti a zdravé raňajky znižujú riziko vývoja cukrovky 2. typu,“ vysvetlil doktor Vladimír Uličiansky, vedecký sekretár Slovenskej diabetologickej spoločnosti. K zdravým raňajkám patrí napríklad celozrnné pečivo, vajce, jablko. A, naopak, nezdravé je dať si ráno croissant, sladké pečivo, kávu so šľahačkou či slaninu.
„Cukrovka je choroba látkovej premeny. Jej najvýraznejším prejavom je zvýšenie cukru v krvi. Okrem nedostatočnej premeny cukrov v organizme pri nej dochádza k poruche spracovania tukov, bielkovín, minerálnych látok a vody,“ hovorí Zuzana Némethyová, hlavná odborníčka MZ SR pre odbor diabetológia, poruchy látkovej premeny a výživy.
Diabetes je v súčasnosti jedno z najčastejších, najzávažnejších a finančne najnáročnejších chronických ochorení. Pokiaľ nie je dostatočne kontrolované liečbou, môže skrátiť očakávanú dĺžku života o 15 až 20 rokov. Je hlavnou príčinou slepoty, zlyhania obličiek s potrebou dialyzačnej liečby a tiež amputácií na dolných končatinách.
Veľmi závažná je problematika srdcovo-cievnych ochorení, ktoré sú u pacientov s diabetom 4– až 8-krát častejšie, sú náročnejšie na liečbu a v porovnaní s populáciou bez diabetu majú aj horšiu prognózu. Cukrovka nie je jedno ochorenie s jednotnou príčinou a prejavmi či jednotným spôsobom liečby. V súčasnosti sa delí na štyri typy, najčastejšie však ide o diabetes 1. a 2. typu.
Podľa výsledkov nedávnej štúdie Nefriti, ktorú zrealizovala Slovenská diabetologická spoločnosť, je najčastejší pacient s cukrovkou na Slovensku žena (54 %) vo veku 62 rokov, s diabetom 2. typu (93 %), s trvaním ochorenia asi 10 rokov, s obezitou, hypertenziou a dyslipidémiou. Z prieskumu ďalej vyplýva aj fakt, že podiel pacientov s diabetom 2. typu je u nás zrejme výrazne vyšší, ako si doteraz odborníci predstavovali, a tvorí až 93 % všetkých prípadov diabetu. Výskyt tohto typu cukrovky narastá rýchlejšie ako výskyt diabetu 1. typu.
R: čaj bez cukru (0 SJ), celozrnný chlieb (75 g – 3 SJ), šunkový nárez so syrom (50 g – 0 SJ), reďkovka (50 g – 0 SJ)
D: 3 marhule (2 SJ)
OB: polievka zemiaková (0,5 SJ), zeleninové karbonátky (1,5 SJ), zeleninová obloha, varené zemiaky 4 polievkové lyžice (PL) (1 SJ)
OL: biely jogurt a 1 PL ovsených vločiek (1 SJ)
V: zeleninové rizoto so strúhaným tofu syrom 8 PL (4 SJ), zeleninový šalát (napr. uhorkový) (0 SJ)
V2: ovocie – malé jablko (1 SJ)
R: biela káva bez cukru (250 ml – 1 SJ), celozrnný chlieb (50 g – 2 SJ), tvarohová nátierka s pažítkou (50 g – 0 SJ), zelenina – paradajka (100 g – 0 SJ)
D: ovocný pohár (2 SJ)
OB: polievka zeleninová s krupicovými haluškami (0,5 SJ), bravčové mäso rolované so šťavou, nezahustenou múkou (80 g – 0 SJ), 5 PL varených zemiakov s petržlenovou vňaťou (2,5 SJ), šalát mrkvový s pomarančom a citrónom (1 SJ)
OL: ovocie – jablko (1 SJ)
V: sójové kocky dusené na zelenej fazuľke (1 SJ), 4 PL ryže (90 g – 2 SJ), zeleninový šalát (kapustový šalát s paradajkami a s cibuľou) (0 SJ)
V2: 1 biely jogurt s orieškami a ovsenými vločkami (2 SJ)
R: pohár mlieka (1 SJ), chlieb (60 g – 3 SJ), strúhaný tofu syr (0 SJ), paprika (0 SJ)
D: pomaranč (1 SJ)
OB: polievka kalerábová so závarkou (0,5 SJ), smažené obaľované plátky kuracích pŕs (80 g – 1 SJ), 5 PL zemiakovej kaše (150 g – 2 SJ), zeleninová obloha (0,5 SJ)
OL: ovocie – jablko (1 SJ)
V: 6 PL cestoviny so zeleninou a hubami (135 g – 3 + 1 SJ), zeleninový šalát (kapustový) (0 SJ)
V2: pohár mlieka (1 SJ)
R: čaj bez cukru (0 SJ), 1,5 ks grahamového rožka (3 SJ), biely jogurt (1 SJ)
D: grapefruit (1 – 2 SJ)
OB: polievka krúpková (1 SJ), fazuľový guláš so sójovým mäsom (2 SJ), tmavý chlieb (25 g – 1 SJ)
OL: mlieko (1 SJ)
V: plnený kapustový list a paradajková kapusta (2 SJ), 4 PL varených zemiakov (130 g – 2 SJ)
V2: polovica väčšieho jablka (1 SJ)
R: kakao bez cukru (1 SJ), celozrnný chlieb (75 g – 3 SJ), sardinková nátierka (0 SJ), cibuľa (0 SJ)
D: mrkva s citrónom a paprika (1 SJ)
OB: polievka z kostí so zeleninou a cestovinou (1 SJ), ryba po grécky na paradajkách (0,5 SJ), varené zemiaky 5 PL (2,5 SJ)
OL: 1/2 banánu (1 SJ)
V: zeleninový tanier (2 SJ), 2 pečené zemiaky so šupkou (2 SJ)
V2: acidofilné mlieko (1 SJ)
R: čaj bez cukru (0 SJ), krajce grahamového chleba (75 g – 3 SJ), 50 g šunkového nárezu (0 SJ), 2 paradajky (0 SJ)
D: ovocie – jablko (2 SJ)
OB: polievka s krupicovými haluškami (1 SJ), bravčové pečené stehno (0 SJ), dusený špenát (0,5 SJ), celozrnný chlieb (2,5 ks – 2,5 SJ)
OL: jogurt (1 SJ)
V: sójové kocky na hubách s hráškom (0,5 + 1 SJ), 5 PL varených zemiakov (160 g – 2,5 SJ)
V2: čerešne (1 SJ)
R: pohár mlieka (1 SJ), grahamový rožok (2 SJ), 50 g bryndzovej nátierky (0 SJ), paprika (0 SJ)
D: ovocie – väčšie jablko (2 SJ)
OB: gulášová polievka (1 SJ), mäsové krokety (1 SJ), 4 PL zemiakov (130 g – 2 SJ), zeleninová obloha (0 SJ), uhorkový šalát
OL: mlieko (1 SJ)
V: pečená ryba obalená v múke (1 SJ), 4 PL dusenej ryže (2 SJ), kapustový šalát s hráškom (1 SJ)
V2: broskyňa (120 g – 1 SJ)
R: čaj s citrónom (0 SJ), 2,5 ks grahamové rožky (5 SJ), 50 g salámová nátierka so syrom (0 SJ), 10 g rastlinného tuku (0 SJ), paprika (0 SJ)
D: jablko (1 SJ), jogurt (1 SJ), 2 PL vločky (1 SJ)
OB: polievka zeleninová s cestovinou (0,5 SJ), bravčové mäso pečené s cesnakom (0 SJ), dusený špenát (0,5 SJ), 4 ks zemiaková knedľa (180 g – 4 SJ)
OL: 1/2 grapefruitu (1 SJ), 2 obložené chlebíčky (2 SJ)
V: zbojnícka roláda (0,5 SJ), 7 PL varených zemiakov (225 g – 3,5 SJ), cviklový šalát (1 SJ)
V2: pomaranč (1 SJ), chlieb (2 SJ), 7 g rastlinný tuk (0 SJ), paprika (0 SJ)
R: mlieko (1 SJ), 2 grahamové rožky (4 SJ), 50 g šunkový nárez (0 SJ), paradajka (0 SJ)
D: 2 malé kivi (2 SJ), 50 g chlieb (2 SJ), rastlinný tuk (0 SJ), zeleninová obloha (0 SJ)
OB: polievka šošovicová (1 SJ), hovädzie mäso na paradajkách (1 SJ), 135 g makarónov (3 SJ)
OL: grahamový rožok (2 SJ), syr topený (0 SJ), paprika (0 SJ), jablko (1 SJ)
V: zeleninový puding (1 SJ), 200 g zemiakov (3 SJ), kapustový šalát (0 SJ), múčnik dia (1 SJ)
V2: 1/2 grapefruitu (1 SJ), 50 g tmavý chlieb (2 SJ), rastlinný tuk (0 SJ), paradajka (0 SJ), 25 g šunky (0 SJ), paprika (0 SJ)
R: kakao bez cukru (1 SJ), 2 grahamové rožky (4 SJ), obložený tanierik – 10 g tofu syr, 40 g saláma, zelenina (0 SJ) D: väčšie jablko (2 SJ), 20 g chlieb (1 SJ), rastlinný tuk (0 SJ), reďkovka (0 SJ) OB: polievka krémová so závarkou (1 SJ), dusené mäso na červenej paprike (0,5 SJ), mrkvový šalát s citrónom (1 SJ)
OL: pomaranč (1 SJ), grahamový rožok (2 SJ), bryndzová nátierka (0 SJ), paprika (0 SJ), čaj (0 SJ) V: huby na cibuľke (0 SJ), 260 g zemiakov (4 SJ), zelenina (1 SJ) V2: celozrnný chlieb (1 SJ), jogurt (1 SJ), jablko (1 SJ)
R: biela káva bez cukru (1 SJ), 100 g celozrnný chlieb (4 SJ), 50 g topený syr (0 SJ), zelenina (0 SJ), rastlinný tuk (0 SJ)
D: 90 g sliviek (1 SJ), 1 grahamový rožok (2 SJ), 25 g salámový nárez (0 SJ), paprika (0 SJ)
OB: polievka krúpková so zeleninou (1 SJ), hamburské bravčové stehno (1 SJ), 135 g viedenská knedľa (3 SJ)
OL: 40 g chlieb (2 SJ), 200 ml mlieko (1 SJ)
V: bravčové mäso a dusený kel (1 SJ), 200 g varených zemiakov (3 SJ), pomaranč (1 SJ)
V2: pohár mlieka (1 SJ), 50 g celozrnný chlieb (2 SJ), syrové chuťovky (0 SJ)
R: čaj (0 SJ), 100 g celozrnný chlieb (4 SJ), 70 g párky (0 SJ), 1 PL horčice a kečupu (1 SJ)
D: 2 malé mandarínky (1 SJ), 1 grahamový rožok (2 SJ), rastlinný tuk (0 SJ), paradajka (0 SJ)
OB: polievka paradajková so závarkou (0,5 SJ), pečené mäso – moravský vrabec (0,5 SJ), 4 PL (90 g) dusenej ryže (2 SJ), mrkvový šalát s jablkom (2 SJ)
OL: 2 košíčky plnené syrovou a salámovou plnkou (2 SJ), 2 malé kivi (1 SJ)
V: guláš (1 SJ), 100 g knedľa (4 SJ)
V2: pohár mlieka (1 SJ), grahamový rožok (2 SJ), rastlinné maslo (0 SJ), paradajka (0 SJ)
R: biela káva bez cukru (1 SJ), 80 g celozrnný chlieb (4 SJ), 50 g tvarohová nátierka (0 SJ), rastlinný tuk (0 SJ), zelenina (0 SJ)
D: grapefruit (2 SJ), 1 ks ryžový chlieb (1 SJ)
OB: polievka zemiaková (1 SJ), rizoto s mäsom (4 SJ), kapustový šalát (0 SJ)
OL: 40 g chlieb so salámovým nárezom (2 SJ), paradajka (0 SJ), malé jablko (1 SJ)
V: filé na ražni (1 SJ), 200 g zemiakov (3 SJ), zeleninová obloha (1 SJ), keks dia (1 SJ)
V2: 40 g chlieb (2 SJ), jogurt biely (1 SJ)
R: 200 ml mlieka (1 SJ), grahamové pečivo (4 SJ), strúhaný tofu syr (0 SJ), reďkovka (0 SJ), rastlinný tuk (0 SJ)
D: tmavý chlieb s rastlinným tukom (1 SJ), zelenina (0 SJ), ovocný tanierik (2 SJ)
OB: polievka so zeleným hráškom a závarkou (0,5 SJ), vyprážané tofu (1 SJ), 225 g zemiakový šalát (3 SJ)
OL: 2 obložené chlebíčky (2 SJ), jablko (1 SJ)
V: kuracie mäso na paradajkách a červenej paprike (0,5 SJ), 135 g cestovín (3 SJ), strúhaná mrkva s citrónom a jablkom (1,5 SJ)
V2: 200 ml kyslého mlieka (1 SJ), 2 tenké krajčeky chleba (2 SJ), rastlinný tuk (0 SJ), paradajka (0 SJ)
R: biela káva bez cukru (1 SJ), 125 g celozrnný chlieb (5 SJ), 50 g topený syr (0 SJ), zelenina (0 SJ), rastlinný tuk (0 SJ)
D: pomaranč (1 SJ), 90 g sliviek (1 SJ), grahamový rožok (2 SJ), 30 g šunkový nárez (0 SJ), zelenina (0 SJ)
OB: polievka gulášová (1 SJ), chlieb (1 SJ), bavorská roštenka plnená zemiakom (1 SJ), 130 g (6 PL) ryže (3 SJ), kapustový šalát (0 SJ)
OL: banán (2 SJ), jogurt (1 SJ), ovsené vločky (1 SJ)
V: vysmážané tofu (1 SJ), 300 g zemiakový šalát s jogurtom (4 SJ), 3 chuťovky (1 SJ)
V2: 50 g celozrnný chlieb s rastlinný tukom (2 SJ), paradajka (0 SJ), jablko (2 SJ)
R: čaj s citrónom (0 SJ), 2 biele rožky (6 SJ), salámový nárez (0 SJ) so zeleninovou oblohou (0 SJ), rastlinný tuk (0 SJ)
D: biely jogurt (1 SJ), grahamový rožok (2 SJ), 1/2 banánu (1 SJ)
OB: polievka fazuľová nakyslo (1 SJ), zbojnícka roláda (0,5 SJ), 225 g zemiakov (3 SJ), kapustový šalát (0 SJ), dia keks (1 SJ)
OL: grapefruit (2 SJ), 50 g celozrnný chlieb (2 SJ) s bryndzovou nátierkou (0 SJ), paprika (0 SJ)
V: zeleninový puding (1 SJ), 200 g zemiakov (3 SJ), mrkvový šalát (0 SJ), múčnik dia (1 SJ)
V2: jablko (1 SJ), grahamový rožok (2 SJ), 10 g rastlinný tuk (0 SJ), paradajka (0 SJ)
R: kakao bez cukru (1 SJ), 2,5 grahamového rožka (5 SJ), obložený tanierik – 10 g tofu syr, 40 g saláma, zelenina (0 SJ)
D: väčšie jablko (2 SJ), 40 g chlieb (2 SJ), rastlinný tuk (0 SJ), zelenina (0 SJ)
OB: polievka šošovicová (1 SJ), 20 g chlieb (1 SJ), hovädzie na srbský spôsob (1 SJ), 135 g makaróny (3 SJ)
OL: grahamový rožok (2 SJ), syr topený (0 SJ), paprika (0 SJ), dve väčšie kivi (2 SJ)
V: pečené filé so syrom (0 SJ), 260 g zemiakov (4 SJ), zelenina (1 SJ), dia keks (1 SJ)
V2: biely jogurt (1 SJ), chlieb (2 SJ), 1/2 banána (1 SJ)
R: mlieko (1 SJ), 2,5 ks grahamového pečiva (5 SJ), 50 g tofu syr syr strúhaný (0 SJ), reďkovka (0 SJ)
D: celozrnný chlieb (2 SJ), rastlinný tuk (0 SJ), zelenina (0 SJ), ovocný tanierik (2 SJ)
OB: polievka krúpková so zeleninou (1 SJ), hamburské mäso (1 SJ), 100 g knedľa (4 SJ)
OL: grahamový rožok (2 SJ), 200 ml mlieko (1 SJ), rastlinný tuk (0 SJ), červená paprika (0 SJ), jablko (1 SJ)
V: šampiňóny na cibuľke (0 SJ), 260 g zemiakov (4 SJ), zeleninový tanierik (1 SJ), kakaová dia oblátka (1 SJ)
V2: celozrnný chlieb (1 SJ), 2 syrové chuťovky (0 SJ), čaj s citrónom (0 SJ), jablko (2 SJ)
R: čaj bez cukru (0 SJ), celozrnný chlieb (5 SJ), 70 g párky (0 SJ), 1 PL horčice a kečupu (1 SJ)
D: grahamový rožok (2 SJ), rastlinný tuk (0 SJ), paradajka (0 SJ), pomaranč (1 SJ), 1 väčšie kivi (1 SJ)
OB: polievka hrášková s ryžou (1 SJ), pečený karbonátok (1 SJ), zemiaková kaša (3 SJ), mrkvový šalát (1 SJ)
OL: biely jogurt (1 SJ), grahamový rožok (2 SJ), mandarínky (1 SJ)
V: zapečené rybie filé so syrom (0 SJ), 260 g zemiaky (4 SJ), zeleninová obloha (1 SJ), dia keks (1 SJ)
V2: 40 g chlieb (2 SJ), biely jogurt (1 SJ), 1/2 banána (1 SJ)
6. deň
R: 200 ml mlieko (1 SJ), 100 g chlieb (5 SJ), tvarohová nátierka (0 SJ), rastlinný tuk (0 SJ), zelenina (0 SJ)
D: grapefruit (2 SJ), trvanlivý chlieb (1 SJ) a ryžový chlieb (1 SJ)
OB: polievka zeleninová s hráškom (1 SJ), pečené mäso (0,5 SJ), 7 PL ryže (3,5 SJ), zeleninový tanierik (1 SJ)
OL: ovocný pohár (2 SJ), 2 obložené chlebíčky (2 SJ)
V: dusené sójové kocky na paprike (0,5 SJ), tekvicový prívarok (1,5 SJ), 260 g zemiaky (4 SJ)
V2: 1,5 grahamový rožok (3 SJ), rastlinný tuk (0 SJ), zelenina (0 SJ), pomaranč (1 SJ)
R: biela káva (1 SJ), celozrnný chlieb (5 SJ),50 g šľahaná bryndza (0 SJ), cibuľka (0 SJ), rastlinný tuk (0 SJ)
D: grahamový rožok (2 SJ), 30 g malá porcia šunky (0 SJ), zelenina (0 SJ), jablko (1 SJ), 10 jahôd (1 SJ)
OB: polievka zemiaková s mäsom (1 SJ), 20 g chlieb (1 SJ), 8 PL rizoto s mäsom (4 SJ), kapustový šalát (0 SJ)
OL: jablko (1 SJ), grahamový rožok (2 SJ), 10 g rastlinný tuk (0 SJ), zelenina (0 SJ)
V: bravčové mäso dusené s kelom (1 SJ), 26 g zemiakov (4 SJ), jablko (1 SJ)
V2: 2 ks ryžového chleba (2 SJ), biely jogurt (1 SJ), malé kivi (1 SJ)
Vysvetlivky:
R – raňajky
D – desiata
OB – obed
OL – olovrant
V – večera
V2 – druhá večera
SJ – sacharidová jednotka
Zdroj: Doc., MUDr. Emil Martinka, PhD.: Racionálna výživa diabetika 2. typu
Ak preferujete stravovanie 3× denne, potom celodennú dávku sacharidov (napr. 27 SJ) treba rozdeliť na tri rovnaké dávky: raňajky – 9 SJ, obed – 9 SJ, večera – 9 SJ. Ak ale napríklad požadujete menej jedla na raňajky alebo ak vaša glykémia príliš stúpa, môžete z raňajok ubrať 1 až 2 SJ a pridať ich rozdelene k obedu a večeri, prípadne ako malé medzijedlá.
Ak preferujete stravovanie 6-krát denne, potom celodennú dávku sacharidov (napr. 27 SJ) treba rozdeliť takto: raňajky 6 SJ, desiata 3 SJ, obed 6 SJ, olovrant 3 SJ, večera 6 SJ, druhá večera 3 SJ. Toto rozdelenie môžete doladiť podľa glykemického ohlasu a vašich preferencií. Ak bude napríklad vaša glykémia po raňajkách príliš stúpať, ale pred obedom bude skôr nižšia, môžete pomer medzi raňajkami a desiatou upraviť v pomere 5 : 4 alebo 4 : 5 SJ.
Zdroj: Doc. MUDr. Emil Martinka, PhD.: Racionálna výživa diabetika 2. typu
© Autorské práva vyhradené
Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.
a získajte užitočné informácie na každý deň
© OUR MEDIA SR a. s. 2022. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ, viac info.

source