thinkstockphotos.com
Ak si niektorá časť nášho tela zaslúži špeciálnu pozornosť preto, lebo je namáhaná viac ako ostatné, sú to určite kĺby. S narastajúcim vekom sa ich bolesti objavujú častejšie, či už ako dôsledok úrazov z minulosti, alebo rôznych ochorení. So správnou stravou, ktorá im dodá potrebnú výživu, ale môžete mať aj v dôchodkovom veku kĺby zdravé ako dvadsaťročný človek.
Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie by dospelý človek mal každý deň skonzumovať päť porcií zeleniny a ovocia, pričom jedna porcia je asi 80 gramov. Toto odporúčanie rozhodne nepodceňujte a svojim kĺbom doprajte vysoký príjem vitamínu C v podobe čerstvej zeleniny a ovocia. Je dobré konzumovať najmä listovú zeleninu a bobuľové ovocie ako maliny, jahody alebo čučoriedky. To popri vitamíne C obsahuje aj antioxidanty, ktoré pomáhajú zmierňovať priebeh artritídy a jej príznaky. Vitamín C je zase dôležitým prvkom pri tvorbe kolagénu, ktorý tvorí základ chrupaviek a šliach. Častejšie preto siahajte po potravinách, ktoré ho obsahujú veľa, napríklad citrusové plody alebo zelená zelenina, ako šalát či kapusta.
Okrem vitamínu C by vaša strava mala zahŕňať viac vitamínov A a E, ktoré takisto pôsobia ako antioxidanty. Najlepším zdrojom vitamínu A je pečeň (nesmali by ju ale konzumovať tehotné ženy), žlté ovocie a zelenina ako pomaranče, mrkva alebo marhule. Vitamín E zase nájdete v olivovom oleji, semienkach, orechoch alebo fazuli či avokáde.
Mohlo by vás zaujať: Trápia vás boľavé kĺby? Vyskúšajte osvedčené recepty z prírodnej lekárne!
Tieto mastné kyseliny sú mimoriadne dôležité pre správne fungovanie nášho organizmu, pomáhajú zmierňovať bolesť a liečiť zápal. V ktorých potravinách sa vyskytujú prirodzene? Nájdete ich v mäse morských rýb ako sú tuniak, losos, makrela alebo sardinky. Zároveň v sebe majú vitamín D, ktorý je účinný pri spevňovaní kostí a zároveň pôsobí preventívne proti artritíde. Práve tuk z týchto rýb má preukázateľne pozitívne účinky v liečbe pacientov trpiacich artritídou.
Skupina výskumníkov pod vedením profesorky Susanny M. Proudmanovej z Adelaidskej univerzity v Austrálii zistila, že pacienti s artritídou, ktorým počas jedného roka podávali vysoké dávky rybích olejov, neskôr lepšie reagovali na liečbu a mali lepšie výsledky, ako pacienti, ktorým podávali veľmi málo rybieho oleja. Táto štúdia, zverejnená v online magazíne Annals of theRheumaticDiseases (Kronika reumatických ochorení), dokazuje, že úprava stravy u pacientov a zvýšený príjem rybích tukov, zlepšuje ich stav a zmierňuje zápal. Ak vás teda trápi artritída, alebo chcete preventívne zlepšiť kvalitu svojich kĺbov, morské ryby by sa na vašom tanieri mali objaviť aspoň dvakrát týždenne.
Nedostatok minerálu selénu v strave môže takisto byť príčinou neskorších problémov s kĺbmi. Selén zo stravy získate cez mäkkýše, celozrnné pečivo, obilniny a vajcia. Kolagén je bielkovina, ktorá je základnou stavebnou látkou chrupaviek a kostí a jeho dostatok určuje zdravie chrupaviek a kĺbov. Doplniť kolagén do stravy môžete domácimi mäsovými vývarmi, najmä hovädzím, alebo huspeninou. Pri zvýšenej spotrebe kolagénu pri už rozvinutých ochoreniach kĺbov je však lepšie prijímať ho v podobe výživových doplnkov, keďže vývar alebo huspeninu by ste nemali jesť častejšie ako dvakrát do týždňa.
Mohlo by vás zaujať: Bolia vás kĺby, alebo máte zápal? Pomôžte si týmito potravinami
Čo pri bolestiach kĺbov najlepšie pomohlo vám? Napíšte a poraďte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.
Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií
The cookie settings on this website are set to „allow cookies“ to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click „Accept“ below then you are consenting to this.
Close

source