Šrotovné a dve kolá dotácií na nákup elektrifikovaných automobilov – tieto štátne kampane na podporu obnovy vozového parku obyvateľstva sa ukázali ako mimoriadne úspešné, pretože bol o ne enormný záujem.
Štát sa tiež postupne naučil prijímať také opatrenia, aby zabránil špekulatívnemu využívaniu dotácií.
Šrotovné bol unikátny projekt, ktorý prebehol v roku 2009 a mnohým Slovákom umožnil nákup nového automobilu. Podmienkou získania dotácie bolo odovzdať svoje staré vozidlo na zošrotovanie a predložiť potvrdenie.
Dotáciu nazvanú šrotovné si podľa výnosu ministerstva hospodárstva motoristi mohli uplatniť od 5. marca 2009 na nové autá s cenou do 25-tisíc eur, ak na odplatu dali zošrotovať svoje viac ako desaťročné vozidlo.
Mnohí už dnes zabudli, v akej výške tieto dotácie boli, podľa výnosu ministerstva hospodárstva išlo o nasledovné dve sumy:
Zľavy vo výške 500 eur napokon poskytli mnohé u nás dobre etablované značky automobilov. Štát takýmto spôsobom podnietil konkurenčný boj medzi importérmi.
Prvé kolo štátnych dotácií na automobily s alternatívnymi pohonmi z roku 2016 nebolo úplne domyslené, a tak štát prispieval bohatým ľuďom na kúpu nových luxusných áut, ako Mercedes-Benz či BMW. Bolo oprávnené proti tomuto protestovať, pretože nie je akceptovateľné, keď sa jednotliví daňoví poplatníci skladajú na dotácie pre ľudí, ktorí nie sú v núdzi, auto si kupujú buď z roztopaše, alebo nad rámec zliav od predajcu si užívajú peniaze vyplatené priamo štátom, aby následne mohli tieto vozidlá predať so ziskom.
Dotácie na elektromobil boli 5 000 eur, na plug-in hybrid 3 000 eur.
Je to prvý vážny a konkrétny krok na podporu elektromobility na Slovensku. Inšpirovali sme sa známym projektom šrotovného a chceme dostať na naše cesty viac elektromobilov, aby ich počet dosiahol potrebnú kritickú hranicu. Naším cieľom je pomôcť zmeniť módny trend na každodennú realitu,“ povedal v roku 2016 vtedajší minister hospodárstva Peter Žiga.
V doteraz poslednom kole dotácií (november 2019) na elektrifikované vozidlá sa udiala vskutku nezvyčajná vec. Prvé rezervácie boli stornované, pretože vinou technického nedostatku nebol systém funkčný na bežných internetových prehliadačoch. A následne, po spustení rezervačného systému v pondelok 16. decembra 2019 o 12:00 hodine, sa všetky dotácie v navýšenej výške šesť miliónov eur vyčerpali po 3 minútach a 41 sekundách. To vzbudilo verejnú diskusiu o tom, či sa nedalo rezervačný systém vypracovať férovejšie, pretože takto sa k dotáciám dostali iba tí technicky zdatnejší a najrýchlejší. Téme som sa venoval v článku Rezervácie dotácií na elektromobily prebehli podozrivo, začalo sa nimi zaoberať aj Transparency International.
Navrhovateľom projektu sa však podarilo zastropovať cenu dotovaných automobilov na 50 000 eur, čomu sa prispôsobili aj ponuky predajcov, okrem toho dotácie na vozidlá jednotkovo klesli. Štátna dotácia na elektromobil predstavovala 8 000 eur a dotácia na plug-in hybrid 5 000 eur. Dotáciu na ekologické vozidlá si mohli uplatniť podnikatelia, subjekty verejnej správy, ale aj fyzické osoby – nepodnikatelia, existovali však obmedzenia, ktoré mali zabrániť využívaniu dotácií na obohatenie sa ďalším predajom vozidiel.
Nový dotačný program chce MH SR financovať z eurofondov v rámci nového programového obdobia 2021 až 2027. Ešte minulý rok sa otvorene hovorilo o tom, že dotácie na elektromobily a plug-in hybridy prídu ešte počas roka 2021, avšak napokon minister hospodárstva Richard Sulík pre TASR objasnil , že dotácie budú spustené až v roku 2022, ale s pozitívnymi zmenami, ktorými sa rezort mieni vyhnúť problémom druhého kola.
Tretie kolo dotácií na elektromobily a plug-in hybridy sa už bude týkať aj automobilov značiek ŠKODA a DACIA, pretože Škoda medzičasom do svojho portfólia umiestnila nový elektromobil ENYAQ iV a plug-in hybridné Octavie a Superby, pričom DACIA spustila predaj lacného elektromobilu SPRING.
Je to tu. Slovenské zastúpenie značky Dacia zverejnilo oficiálny slovenský cenník pre elektromobil Spring a zanechala nás v úžase.
ERIK STRÍŽ
Enyaq iV je prvým automobilom značky Škoda, ktorý bol vytvorený len pre elektrický pohon. Zároveň je pre značku reprezentantom novej éry autopriemyslu, v ktorej bude elektrický pohon zohrávať prím. Ako sa Škode podarilo uchopiť potenciál Enyaqu iV a previesť ho do praktického života?
Peter Orosz
Samozrejme, že aj ostatné automobilky ponúkajú svoje elektrifikované vozidlá, napríklad Mercedes-Benz, SEAT, Audi, Hyundai, Kia, Renault, Citroën, po novom už aj Lexus, Jeep a mnohé ďalšie. Odkazy na naše redakčné testy plug-in hybridov a elektromobilov prikladáme na koniec tohto článku.
Podľa slov Richarda Sulíka bude tretie kolo dotácií 2022 férovejšie. Dotácie budú nárokovateľné, dostane sa k nim každý žiadateľ, dôsledkom čoho však budú dotácie nižšie. Akou sumou štát podporí nákup BEV a PHEV, však zatiaľ upresnené nebolo. „Chceme to spraviť nárokovateľné. To znamená, že potrebujeme dostatočne veľký balík peňazí a dostatočne malú podporu na jedno auto, aby dopyt, ktorý na základe tohto parametra vznikne, sme dokázali uspokojiť celý," povedal Sulík, uvádza Nový čas.
Keď sa spustí tretie kolo dotácií na elektromobily a plug-in hybridy, očakávame, že sa proces rezervácie dotácie stane jednoduchým, nezávislým na zariadení, z ktorého sa rezervácia vykonáva a nezávislým na čase pripojenia k rezervačnému systému. Nižšia dotácia je plne akceptovateľná, ak bude k dispozícii väčšiemu počtu žiadateľov.
Ďalej očakávame, že sa štát postará o to, aby sa prakticky zabránilo zneužívaniu dotácií na nákup vozidiel, ktoré by následne predávali ďalej, čím by sa dotácia stala iba ziskom špekulantov.
Tiež by sme ocenili, keby sa dotácie dali získať nielen po nákupe automobilu v hotovosti, ale aj pri nákupe na splátky. Doteraz zaužívaný princíp, že motorista musel za nové auto zaplatiť svojími peniazmi plnú cenu a až potom mal nárok na dotáciu, považujeme za diskriminačný. Tento princíp znemožňuje dotovanie nákupu nového vozidla ľuďom, ktorí si ho síce môžu dovoliť len prostredníctvom financovania, čo je podstatná časť slovenských majiteľov nových automobilov.
Eventuálne by sme tiež zvážili možnosť rozšírenia dotácií aj na káblom nenabíjateľné hybridy a vozidlá s alternatívnym pohonom na CNG. Ak stále platí zámer ministerstva hospodárstva spraviť zo Slovenska vodíkovú veľmoc, mal by byť v dotáciách zohľadnený aj vodík.
Jeep nepotrebuje pozitívne hodnotenia ani pekné recenzie, pretože jeho automobily s pohonom všetkých štyroch kolies sa už takmer osemdesiat rokov držia na špici záujmu špecialistov na off-road. Lenže technologické inovácie prinášajú aj nové problémy.
ERIK STRÍŽ
Vždy sa hovorí o tom, že plug-in hybridy a crossovery sú ideálne do mesta. Ale čo keď jeden chcete vlastniť a do mesta iba dochádzate? Bude mať nákup elektrifikovanej verzie XCeedu zmysel?
ERIK STRÍŽ
Keď sa spojí jedno z najobľúbenejších áut Slovákov s veľkým kufrom, moderným plug-in hybridným pohonom a športovou úpravou, je to recept na dokonalosť. Ale sme za ňu pripravení zaplatiť viac ako 40-tisíc eur?
ERIK STRÍŽ
Redakčnému testu sme podrobili Škodu Octavia iV. Sen mnohých Slovákov dostal pod kapotu plug-in hybridný pohon. Ako sa auto aj vplyvom ťažšej zadnej časti zmenilo? Má vôbec ešte zmysel kupovať diesel?
David Hecl
2,5-litrový atmosférický štvorvalec a spotreba 1,2 l/100 km? Znie to skoro ako sen, ale Ford Kuga vo verzii plug-in hybrid tak jazdí aj v realite. Ba čo viac, bežná denná prevádzka môže byť aj celkom bezplatná.
ERIK STRÍŽ
Japonská spolupráca Suzuki s Toyotou sa na slovenskom trhu prejavuje prvý raz a hneď v podobe veľmi zaujímavého modelu. Zoznámte sa, prichádza Suzuki Across.
Martin Šebesta
Vrstvené akustické sklá, ovládanie klímy cez dotykový displej či luxusné hodinky na palubovke.
ERIK STRÍŽ

source