V Nórsku už pomerne dlhú dobu dominujú predajom nových áut elektromobily. A to určite aj vďaka mnohým zvýhodneniam, vrátane oslobodenia od DPH. To sa však zmení. Nórska vláda totiž elektrické autá zdaní „dynamickou“ DPH. Napriek tomu budú stále zvýhodnené aj v tejto oblasti.
Nórsko sa nazýva aj „Mekka“ či „raj elektromobility„, pretože ide o krajinu s jednoznačne najvyšším podielom predaja elektromobilov. Napr. v minulom roku mali takmer 2 z 3 predaných nových vozidiel plne elektrický pohon. A čisto spaľovacie vozidlá dosiahli podiel len 8,2 %.
To je určite aj výsledkom veľkej podpory elektromobility zo strany tamojšej vlády. Tá zdaňuje automobily na základe ich prevádzkových emisií CO2, pričom na elektromobily sa vzťahuje nulová DPH. To sa však do značnej miery zmení od budúceho roka, informoval nórsky portál The Local, na čo upozornil Electrek.
Elektromobily s cenou nad 500 000 NOK (cca 49 000 €) budú po novom podliehať DPH. Táto daň bude „dynamická“, keďže jej percentuálna výška bude závisieť od cenovej hladiny vozidla. Zjednodušene bude platiť, že čím vyššiu cenu bude mať elektromobil, tým (percentuálne) vyššia daň sa naň bude vzťahovať.
The Local uvádza príklad vozidla s cenou nad 600 000 NOK (cca 59 000 €), ktoré bude zdanené sumou 25 000 NOK (cca 2 500 €), čo sú cca len 4 %. Elektromobily s cenou nad 1 000 000 NOK (cca 98 000 €) budú musieť rátať s DPH vo výške 12,5 %, čo je aj tak polovica bežnej DPH v Nórsku (25 %).
Asi neprekvapí, že Nórska asociácia pre elektromobily kritizuje nové zdanenie plne elektrických áut. Uvádza pritom, že má byť ohrozená „celková politika v oblasti elektromobilov“.
Dá sa predpokladať, že kvôli spomínanému zdaneniu nezačnú Nóri kupovať spaľovacie autá vo veľkom. Isté spomalenie výmeny vozové parku v krajine by to však teoreticky mohlo spôsobiť. Na druhej strane sa dá pochopiť, že v dnešnej ekonomickej situácii hľadajú vlády možnosti, ako ušetriť či „zarobiť“. Je pritom diskutabilné, či sa oplatí šetriť vo všeobecnosti v rámci opatrení, ktoré prispievajú k ochrane klímy. Nová „nórska daň“ sa ale nezdá byť relevantnou prekážkou.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nóri kupujú elektromobily najmä z ekonomických dôvodov, uvádza organizácia EV Norway
Rozprávkový príbeh elektromobilov v Nórsku začal porušením zákona. Čo všetko sa odvtedy stalo?
Posledné spaľovacie auto by sa mohlo v Nórsku predať čisto teoreticky už o 7 mesiacov
Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |
Ono to bude do budúcnosti asi tak, že nám budú naši politici dynamicky riadiť ceny nielen áut, ale všetkého ….
To je presne voda na mlyn príplatkovým vybavabam na prenájom, alebo na sólo faktúre ako to robí Tesla
Problémom je že keď také auto predáte nový majiteľ si musí „extra služby“ znova kúpiť.
Bohaci zaplatia nejaku dan za svoje drahe EV a chudoba ziadnu. Co je na tom zle? Mozno je to snaha aby sa ceny EV nazvysovali ale stlacali/drzali pod 50tis eur.
Tiez to tak vidim. Takto by malo byt danene vsetko. Kazdy „luxusny“ tovar by mal byt viac zdaneny, ako zakladny tovar rovnakeho ucelu.




source