Cholesterol si udržíte v norme ovocím, zeleninou, rybami a kvalitnými olejmi na varenie. Ak nebudete veľmi soliť a obmedzíte tuky, budete mať normálny tlak. Ale hlavne zdravé srdce.
Bez cholesterolu sa nezaobídu tkanivové bunky v tele, je nevyhnutný na tvorbu hormónov a potrebuje ho aj trávenie. Organizmus si ho vie vyrobiť sám, no získava ho aj z toho, čo jete. Nálepky strašiaka, ktorý ničí cievy, sa asi tak ľahko nezbaví. To, či ním naozaj bude, môžete výdatne ovplyvniť. „Každý deň zjedzte aspoň štyristo gramov ovocia a zeleniny, dva razy do týždňa si dajte rybu a používajte kvalitné rastlinné oleje,“ radí MUDr. Pavel Malovič. Zlý cholesterol, LDL (z anglického low-density lipoprotein, lipoproteín s nízkou hustotou), pomáha zanášať steny ciev, čo môže viesť k ateroskleróze už v mladosti. Dobrý cholesterol, HDL (z anglického high-density lipoprotein, lipoproteín s vysokou hustotou), pôsobí opačne, cievy chráni.
Jeho normálne hodnoty sú nad 25% z celkového cholesterolu. „Ak začne klesať jeho hodnota pod dvadsať percent, riziko aterosklerózy výrazne rastie,“ upozorňuje doktor Pavel Malovič. Hladinu cholesterolu znižujú rastlinné steroly a stanoly, ktoré sú v rastlinných olejoch, semenách a orechoch. Pridávajú sa aj do margarínov, jogurtových nápojov, syrov alebo dresingov. Ak denne prijmete v strave dva gramy rastlinných sterolov, znížite si LDL cholesterol o desať percent.
Vysoký krvný tlak je tichý a zákerný. „Navonok sa do určitého stupňa a času jeho vyššie hodnoty subjektívne takmer neprejavujú, zvyčajne dá o sebe vedieť v strednom veku a vzhľadom na hormonálne rozdiely nemusí postihovať ženy v období do prechodu tak často ako mužov. Objavuje sa však zákerne aj v mladosti a veľmi často je geneticky podmienený,“ hovorí MUDr. Pavel Malovič.
Pri vysokom krvnom tlaku, zjednodušene povedané, prúdi krv v cievach ťažšie. Väčšinou preto, lebo nie sú celkom pružné a nemôžu sa roztiahnuť tak, aby bol tok krvi plynulý. Srdce potom vynakladá oveľa väčšiu námahu na prečerpávanie krvi do celého tela a krvný tlak sa zvyšuje. „Vysoký tlak je nebezpečný najmä preto, lebo zvyšuje riziko náhlej mozgovej príhody,“ zdôrazňuje MUDr. Pavel Malovič. „Častým následkom je i praskanie ciev v očnej guli, čo môže viesť až k strate zraku, nezriedka vyústi do poškodenia srdca alebo obličiek, môže spôsobiť ich zlyhávanie, vyvoláva aj hormonálne poruchy. Ak máte aj vysoké hodnoty cholesterolu, zanášanie tepien urýchľujete,“ prízvukuje odborník.
Čítajte: Zdravie ukryté v avokáde: 4 dôvody, prečo ho konzumovať pravidelne
Dočasné zvýšenie krvného tlaku sa objavuje v tehotenstve, pri užívaní antikoncepcie, po horúcom kúpeli, pri zápche, pri silových a adrenalínových športoch.
Zeler, brokolica, kapusta, ružičkový kel, banány, orechy, mandle i melón sú významným zdrojom draslíka, horčíka a vápnika a do určitej miery neutralizujú účinky presolených jedál. Na znižovanie krvného tlaku je vhodné jesť ryby, ale nie údené a nakladané.
Celkový cholesterol LDL + HDL v mmol/liter
Deti do 8 rokov: 3,5 – 4,8
Dospelí do: 5,2
Mierne zvýšené riziko: 5,2 – 6,5
Vysoké riziko nad: 7,8
Normálny tlak: 120/80
Prehypertenzia, tlejúci vysoký tlak: 120 – 139/80 – 89
Hypertenzia 1. stupňa: 140 – 159/90 – 99
Hypertenzia 2. stupňa: 160 a viac/100 a viac
Z hľadiska prognózy je veľmi dôležité, či skutočne ide o alergiu sprostredkovanú IgE protilátkami, vtedy je problém dlhodobý, alebo o precitlivenosť, teda o intoleranciu potvrdenú protilátkami IgG, ktorá sa dá zvrátiť.
Na trhu je pomerne široký sortiment proteínových nápojov, zmesí a kaší. Bývajú monokompotentné alebo zložené, ochutené či naturálne. Najčastejšie obsahujú sójové, hrachové, ryžové či konopné proteíny. Sú dostupné v sieti drogérií a v špecializovaných obchodoch so zdravými potravinami. Širokú škálu produktov s detailným zložením a nutričnou hodnotou nájdete aj na internete.
Čo sa týka vajíčok, niektorí pacienti tolerujú prepeličie vajíčka, ich bielkovina nie je úplne identická so slepačími, pri tom veľmi hodnotná.
 
 
 
 
 
 
Charakteristickou súčasťou suši sú surové ryby ako tuniak, losos či makrela, ikry, plody mora, napríklad krevety, chobotnice, kalmáry, ježovky a kraby. Môže obsahovať aj zeleninu, vaječnú omeletu, tofu alebo huby. Ďalšou základnou surovinou sú morské riasy. Po jeho požití môže dôjsť k akútnej gastritíde, ktorá sa prejaví vracaním, bolesťou brucha. Môže ísť aj o potravinovú alergiu, tá má rôzne prejavy. Môže to byť kožná reakcia, svrbenie nosa či očí, kašeľ, kŕče a bolestí brucha, hnačka či zvracanie. Vtedy je najdôležitejšie pokúsiť sa konkrétny prejav spojiť s potravinami, ktoré sa v posledných hodinách konzumovali. Organizmus na ne môže reagovať rôzne, keďže ide o viaceré alergény súčasne. Ak alergie v rodine nemáte, tri roky je u dieťaťa vek, kedy suši môže ochutnať. Konzumácia surových rýb je bezpečná len pri normálnom zažívaní a ak ryba bola pripravená v čistom prostredí. Surové ryby sa, oproti vareným, ľahšie stanú útočiskom pre parazity a baktérie. Tie spôsobia hnačky či otravu.

Časopis o zdravom životnom štýle
Lieky s výhodnou cenou
Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Akékoľvek rozmnožovanie časti alebo celku textov, fotografií, grafov akýmkoľvek spôsobom, v slovenskom, ale aj v inom jazyku bez písomného súhlasu vydavateľa je zakázané. © 2022 News and Media Holding a.s.

source