Myslíte si, že prvým Porsche bol typ 356 z roku 1948? Omyl. Prapredok všetkých Porsche je starší o desať rokov a nesie kódové označenie 64. A je dodnes v úžasnom stave. Tomu bude zodpovedať aj cena na očakávanej dražbe v Monterey. Šušká sa o 40 miliónoch eur!
Slávny konštruktér Ferdinand Porsche si po skúsenostiach v rôznych automobilkách založil v roku 1931 vlastnú konštrukčnú kanceláriu Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH Konstruktion und Beratungen. Na nedostatok práce sa sťažovať naozaj nemohol. Stál za vznikom motorov aj kompletných vozidiel. Napríklad slávnych monopostov Auto Union. Na jeho stole tiež pristála „politická zákazka“ na KdF Typ 60, teda predchodcu legendárneho Chrobáka. A čo je dôležité pre históriu Porsche, aj zákazka Volkswagenu v rukách nemeckej nacionalistickej strany na tri špeciálne pretekárske modely. Tie sa mali v roku 1939 zúčastniť na septembrovom diaľkovom maratóne Berlín – Rím s dĺžkou 1 500 km. Samozrejme, s cieľom propagovať nemecké diaľnice a nemeckú techniku.
Porsche použil za základ práve šasi pripravovaného KdF 60. Ľudové auto so vzadu uloženým plochým, vzduchom chladeným 4-valcom s objemom 1 131 ccm a výkonom 32 koní (23,5 kW) však podstúpilo množstvo radikálnych zmien. Podvozok bol vystužený a výkon motora zvýšený až na 50 koní (38 kW). Nitovaná celohliníková karoséria s kapotovanými kolesami, za ktorou stál Erwin Komenda, neskorší autor dizajnu Porsche 356, stála za nízkou hmotnosťou a vynikajúcou aerodynamikou modelu označeného ako Type 64. Maximálna rýchlosť sa tým razom vyšplhala na 160 km/h. Porsche postavilo tri, respektíve dva prototypy. Ten úplne prvý totiž rozbil počas skúšok Bodo Lafferentz, vtedajší šéf Volkswagenu. Druhý exemplár vznikol až na sklonku roka 1939.
Tretí exemplár Type 64 z roku 1940 bol len rekonštrukciou prvého. Bohužiaľ, na štartovú čiaru sa odvážna novinka nikdy nepostavila. Týždeň pred plánovanými septembrovými pretekmi vypukol totiž najväčší vojenský konflikt v dejinách ľudstva. Obe vozidlá si nechala vo vlastníctve spoločnosť Porsche, pričom exemplár s číslom 3 používala rodina konštruktéra, tak sám Ferdinand Porsche, ako aj jeho syn Ferry. Najmä v Rakúsku, kde sa spoločnosť presídlila v roku 1944 na rodinné panstvo pri jazere Zell-am-See. Druhý exemplár bol zakonzervovaný v sklade. O dva roky neskôr mladý Ferry „nalepil“ na nos auta po prvýkrát nápis Porsche, keď bola spoločnosť zaregistrovaná pod novým menom.
V roku 1947 si tiež Ferry objednal v Turíne rekonštrukciu u vtedy ešte neznámeho Taliana Battistu Farinu, ktorý vrátil vozidlu pôvodný lesk. Tento exemplár robil v roku 1948 garde prvému sériovému Porsche 356, ktoré sa predviedlo na cestách v okolí Innsbrucku. Za volantom sedel známy jazdec Otto Mathé a do Type 64 sa doslova zamiloval. Nasledujúci rok ho od Porsche kúpil a v päťdesiatych rokoch s ním aj úspešne pretekal. Dokonca s ochrnutou rukou po vážnej havárii. Ponechal si ho až do svojej smrti v roku 1995. O dva roky neskôr vzácny exemplár odkúpil expert na vozidlá Porsche Thomas Gruber. Teraz sa ho rozhodol predať. O aukciu sa postará známa aukčná sieň RM Sotheby’s.
„Bez modelu 64 by nikdy nevzniklo Porsche 356, 550 ani Porsche 911, povedal Marcus Görig, špecialista na autá z RM Sotheby’s. „Toto je úplný počiatok legendy. Pre zberateľov predstavuje neopakovateľnú príležitosť sedieť na sedadle, na ktorom sedával Ferdinand a Ferry Porsche. Ten, kto ho kúpi, bude vždy v prvom rade,“ dodal. „Vo svojej kariére som videl nespočetné množstvo špeciálnych Porsche, ale toto je absolútny unikát,“ vyjadril sa k predávanému exempláru Andy Prill, uznávaný expert na overovanie pravosti. Pochopiteľne, výnimočnosti tohto solitéru bude zodpovedať aj cena. Dozvieme sa ju v auguste, keď zmení majiteľa. Nepochybne bude astronomická, veď ide o úplne prvé Porsche, to napriek poradovému číslu 3. Šušká sa o sume 40 miliónov eur.
© Autorské práva vyhradené
Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.
a získajte užitočné informácie na každý deň
© OUR MEDIA SR a. s. 2022. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ, viac info.

source