Zdravá strava. Zdá sa, že sa o nej už napísalo všetko, vždy však naďabíme na informácie, ktoré nás prekvapia.
Viacerí výživoví poradcovia sa už dnes obracajú na „zdravý rozum“. Nevynechávať nič zo základnej výživovej pyramídy, neprejedať sa a nedržať diéty, ktoré spomaľujú metabolizmus a spôsobujú telu šok. Tu sú otázky týkajúce sa výživy, ktoré sa ľudia pýtajú lekárov najčastejšie.
Zdravá strava, počúvam o tom, viem, že tam určite patrí ovocie a zelenina, ale čo ešte? Vychádza sa z výživovej pyramídy, tá je základ. K tomu neodmysliteľne platia ďalšie pravidlá. Naša strava musí byť pestrá (nejesť každý deň obľúbenú brokolicu, ale vyskúšať aj iné, aj dosiaľ nevyskúšané druhy zeleniny – prekonať strach, ak treba). Rastlinné potraviny by mali tvoriť prevažnú časť jedálnička, máme dostatočne piť a jedlo mierne variť (dusiť, pariť, krátko piecť).
Koľko zeleniny máme do seba „natlačiť“, aby to bolo podľa predstáv, ktoré odborníci odporúčajú? Ak sa máme opäť držať výživovej pyramídy, tá odporúča 5 porcií. Keďže zelenina by mala mať prevahu, môžeme toto pravidlo rozdeliť na 3:2 v jej prospech, pričom pod slovom porcia si treba predstaviť hrsť.
Ako presvedčiť deti, že majú jesť zeleninu (prípadne viac zeleniny). S touto otázkou bojuje skoro každý rodič. A každý k tomu potrebuje trpezlivosť. Deti totiž musia ochutnať potravinu 10–16-krát, kým ju začnú akceptovať. Ak ste sa vydali na tento boj, začnite so sladkými sortami. Patrí sem paprika, kukurica, hrášok a mrkva. Tiež je dôležité ísť príkladom. Ak jedia zeleninu (s chuťou!) rodičia, budú ju chcieť konzumovať aj deti.
Cukor pôsobí v mozgu podobne ako alkohol a nikotín, zvyšuje sa hladina dopamínu, pretože telo vníma cukor ako odmenu. Vzhľadom na to, že cukor sa v tele spracuje rýchlo, mozog vyžaduje ďalšiu dávku. Prichádza k bludnému kruhu.
Mäso patrí do zoznamu „diskutabilné“. Najmä červené má povesť nezdravej potraviny, čo potvrdila už aj WHO, Svetová zdravotnícka organizácia. Podľa expertov niet pochýb o tom, že spracované mäso vedie k rakovine. Naopak, ryba sa považuje za vysoko výživné jedlo, patriace do skupiny zdravá výživa. Rybu by sme si mali klásť na tanier trikrát do týždňa, nie viac. Ak dodržíte toto odporúčanie a dbáte na kvalitu a pôvod, môžete striedať biele mäso s červeným. Chudé mäso vždy uprednostnite a vyhýbajte sa vyprážaným jedlám.
Vďaka celozrnným potravinám dostávame do tela cenné zložky obilia, predovšetkým vlákninu, ktorá stimuluje trávenie a „kŕmi“ črevné baktérie. Celozrnné potraviny navyše na dlhšie zasýtia, a tým pádom pomáhajú aj pri chudnutí.
Ako skutočné výživové bomby sú označované goji, akai alebo chia semienka, ktorým sa darí bojovať aj so starnutím, známe sa stali preto, že uľahčujú chudnutie. Odborníci však vravia, že jednotlivé potraviny žiaden zázrak nespôsobia, dôležitý je celok – ako sa stravujeme dlhodobo. „Exotiku“ v strave nepotrebujeme. Aj potraviny, ktoré sa rodia u nás, možno označiť lákavou nálepkou superpotraviny. Zaslúžia si to. Patrí sem (aj) cvikla, čučoriedky, strukoviny a oriešky.
Nízkosacharidové diéty, resp. formy stravovania zaznamenali v ostatnom čase boom. Kto zníži ich príjem na minimum, rýchlo schudne. Aj preto sa ich ľudia začali báť. Z jedálnička ich vylučovať netreba, čo však treba, je robiť rozdiel medzi tzv. zdravými a nezdravými. Biely chlieb, príliš mäkké cestoviny alebo pyré podporuje ukladanie tuku v tele. A toho by sme sa mali večer vyvarovať. Keďže telo sa do nočného režimu prepína okolo 20. hodiny, všetko, čo konzumujeme po tejto hodine, uloží sa do tukových vankúšikov.
Pauza, počas ktorej by sme telo nemali týrať jedlom, ani naň pomyslieť, by mala trvať aspoň dvanásť hodín. Vychádza to tak, že jesť možno do ôsmej hodiny večernej. Platí aj ďalšie pravidlo: Neísť spať hneď po večeri, ale počkať štyri hodinky.
© Autorské práva vyhradené
Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.
a získajte užitočné informácie na každý deň
© OUR MEDIA SR a. s. 2022. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ, viac info.

source