Nórska automobilová federácia (NAF) nedávno otestovala dojazd 21 plne elektrických modelov, vrátane čerstvých noviniek. 18 z nich pritom presiahlo hodnoty v rámci cyklu WLTP, ktoré uvádzajú výrobcovia. Treba však dodať, že vozidlá jazdili za optimálnych poveternostných podmienok a v režime „Eco“.
Veľkého testu sa zúčastnili modely Tesla Model 3 (Standard Range Plus a Long Range), Ford Mustang Mach-E (Long Range AWD a Long Range RWD),  Hyundai Kona, Volkswagen ID.3 (Pro S), Volkswagen ID.4 (1ST Max), Skoda Enyaq iV 80, Polestar 2, Audi E-Tron GT, Hyundai Ioniq 5, Xpeng G3, BMW iX3, Mercedes-Benz EQA, Volvo XC40 Recharge, Citroen e-C4, Opel Mokka-E, Fiat 500, Honda e a Mazda MX-30.
Autá boli nabité na 100 % a jazdili až do úplného zastavenia. A to v poveternostných podmienkach, ktoré sú pre dojazd elektromobilov v podstate ideálne. Veď bolo 20 až 25 °C, sucho a fúkal len slabší vietor. Trasa pozostávala z jazdy v meste, po „okreskách“ aj diaľnici pri rýchlostiach 60 až 110 km/h (max. povolená rýchlosť v Nórsku). A dojazdu určite pomohlo aj to, že vozidlá jazdili v režime „Eco“, ktorý okrem iného utlmuje reakcie akcelerátora.
V rámci testu autá nastúpali min. 620 výškových metrov, pričom elektromobily s najdlhším dojazdom mali zrejme energeticky náročnejšiu trasu, pretože pokračovali cez 2 horské priechody a prekonali celkovo až 1 000 výškových metrov. Takže nie všetky vozidlá mali rovnaké podmienky.
V rámci sumarizácie výsledkov NAF uvádza, že elektromobily Tesla vytvorili v rámci efektívnosti, dojazdu a nabíjania vlastnú triedu v ich každopolročných testoch. Dodáva však, že čoraz viac konkurentov sa im začína približovať.
18 z 21 testovaných elektromobilov dosiahlo v aktuálnom „letnom teste“ dojazd vyšší ako udávajú výrobcovia v rámci cyklu WLTP – v priemere o 6 %. Najväčší rozdiel bol zaznamenaný v prípade modelu BMW iX3, a to +20 %, resp. +106 km. Nižší ako uvádzaný WLTP dojazd dosiahli modely Polestar 2, Citroën ë-C4 a Xpeng G3, rozdiely však neboli veľké.
Ako už organizácia NAF naznačila, aj v tomto teste dosiahol najväčší dojazd elektromobil značky Tesla, konkrétne Model 3 Long Range (AWD) pre modelový rok 2021, a to 654,9 km naproti 614 km podľa cyklu WLTP (rok predtým verzia 2020 na rovnakej trase dosiahla 612 km – poveternostné podmienky však mohli byť iné). Druhá skončila novinka Ford Mustang Mach-E (Long Range RWD) s dojazdom 617,9 km. Treba však dodať, že išlo o efektívnejšiu z testovaných verzií, ktorá má zadný náhon. Verzia s kapacitne rovnakou batériou a pohonom oboch náprav, aký má aj „víťazná“ Tesla, dosiahla 551,6 km.
Výsledky všetkých vozidiel:
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Obrovský test zimného dojazdu 20 populárnych elektromobilov
Rýchlosť nabíjania 20 populárnych elektromobilov počas „zimného“ testu NAF
Čo ukázal test dojazdu 9 „malých“ elektromobilov?
Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |
Zlepšovanie EV áut je jednoducho famózne, oproti stagnácii v ICE svete. O dvadsať rokov to bude rozdiel, ako kôň vs stíhačka 🙂
Tak tak a nijako inak. To už bude doba keď každý rodinný dom si bude môcť dovoliť stacionárnu batériu 1MWh tlačenú z FVE od jari do jesene na pohon svojich tepelných čerpadiel pre zimné obdobie. Každých 6-7 m2 strechy vyrobi za 1 rok tu 1MWh. Treba využívať aspoň 50 až 100m2 strechy alebo pozemku aby bol napapaný aj EV.
Všetci sú na dobrej ceste, že raz splnia moje predstavy o parametroch BEV, a aj ja sa stanem šťastným majiteľom jedného z nich! Ale dovtedy som len „samé ucho“! 🙂
Werich spieval: Ten kto čeká, až se dočká, ten se načeká… Kto na to má a má vzťah k udržateľnému životu, ten by nemal váhať.
Ja neváham, jazdím úsporne a s Euro 6, a nemám pocit, že som „kazisvet“, a aj odpad triedim! Iní majú „väčšie hriechy“, a ani súčasné BEV nie sú bez uhlíkovej stopy spotrebovanej energie …
Všetkým, čo si už teraz kúpia BEV, želám, aby boli maximálne spokojní!
petko uz vsetci vieme, ze si lakomy, nemusis to neustale zdoraznovat…
Milý neznámy ANONYM, Tvoja starostlivosť o mňa a moju lakomosť je až otcovsky dojímavá! Ďakujem!
V tom „Eco“ rezime urcite nebola zahrnuta klima, ci kurenie. Mali by vyskusat jedno z toho a aj dialnicu, kde sa 110 velmi neda ist, lebo su nervozne aj kamiony.
Nema to buducnost pre masove vyuzitie. Toto je slepa ulicka. Chodte sa spytat ludi do Norska ake maju realne problemy s dennym dobijanim…..fakt katastrofa.
Ide ta technologia do predu, ale ja by som nezabúdal aj na iné technológie. Ak by všetky autá ktoré teraz jazdia na cestách boli elektrické tak to je obrovské množstvo energie na ich dobíjanie. Preto to netreba tlačiť na silu, ale musí to mať svoj prirodzený priebeh.




source