viac k téme Rusko-Ukrajinský konflikt
Téme umelej inteligencie sa venujú aj banky na Slovensku. No s technologickým napredovaním sa objavujú aj obavy, či nahradí ľudí.
Bankári však tvrdia, že niečo také nepríde. Stále vidia budúcnosť v osobnom „živom“ kontakte a umelá inteligencia má len zamestnancom uľahčiť ich prácu a odbremeniť ich napríklad od všetkých otázok klientov. Výhodou umelej inteligencie podľa nich je, že funguje nonstop a dokáže komunikovať s viacerými naraz súčasne.
Slovenská sporiteľňa v pobočke v bratislavskom Nivy centre návštevníkov víta Vesna, teda 3D holografická bankárka. Vďaka umelej inteligencii dokáže odpovedať na ich niektoré otázky a šetrí pracovníkom pobočky čas. Navyše funguje aj v online priestore na webe banky.
Ako povedal generálny riaditeľ Slovenskej sporiteľne Peter Krutil, možno už o pár rokov bude bežným štandardom nielen v bankách, ale v celej škále služieb založených na poskytovaní informácií.
„Našim cieľom však nie je, aby Vesna nahradila ľudí. Svojich živých kolegov a kolegyne má odbremeniť od bežnej agendy a umožniť im venovať viac času kvalitnému osobnému poradenstvu,“ vysvetľuje Krutil.
Téme umelej inteligencie sa venuje aj Tatra banka. „Inovácie sú našou doménou a máme ich v našej DNA,“ povedala pre agentúru SITA hovorkyňa Tatra banky Simona Miklošovičová.
Ako jedna z prvých bánk na svete pilotne využívala robota Peppera vo svojich pobočkách. V roku 2019 spustili prvého virtuálneho bankára Adama, ktorý dokáže podľa Miklošovičovej vybaviť mnoho servisných úkonov nielen na webe, ale aj v mobilnej aplikácii práve vďaka využitiu umelej inteligencie.
„No využitie hologramu je jedným z možných kanálov, nad ktorým aktuálne neuvažujeme,“ doplnila Miklošovičová.
Cestou holografického zážitku sa aktuálne neplánuje vydať ani ČSOB, no tému umelej inteligencie vnímajú ako aktuálnu. Potenciál umelej inteligencie využívajú okrem iného tiež v rámci skupinového projektu materskej spoločnosti KBC.
„V tomto prípade ide o hlasovú asistentku Kate, ktorá je postupne implementovaná v jednotlivých krajinách,“ povedala hovorkyňa ČSOB Anna Jamborová.
Klienti 365.bank môžu aktuálne komunikovať svoje požiadavky prostredníctvom chatbota Peťky, čo je rozhranie pre interakciu s bankou na základe umelej inteligencie. Peťka je aktuálne dostupná na webovej stránke banky, zodpovie klientom na základné otázky súvisiace s bankovými produktmi a službami.
„V umelej inteligencii vidíme cestu, ako skvalitniť používateľský zážitok, zlepšiť finančnú gramotnosť a poradenstvo, či prácu s klientskymi dátami. Avšak nepredpokladáme, že nahradí kontakt so živým človekom,“ povedala pre agentúru SITA PR manažérka 365.bank Linda Valko Gáliková.
Ako povedal spoluzakladateľ spoločnosti Nettle, ktorá sa špecializuje na navrhovanie a implementáciu komunikačných rozhraní, Andrej Greguš, aj keď četbot či voicebot sú dnes už pomerne bežné nástroje komunikácie so zákazníkmi, kombinácia s vizuálnou podobou je unikátom aj vo svetovom meradle. Fyzická podoba automatizovanej komunikácie pôsobí podľa neho na ľudí dôveryhodnejšie.
„Pripravujeme sa na to, že raz budeme mať virtuálne pobočky vo virtuálnom svete. A služby v nich budú poskytovať virtuálni bankári a bankárky ako Vesna. Kľúčovú rolu v poradenstve však stále budú hrať živí ľudia,“ dodal Krutil.
Otázka, či umelá inteligencia nahradí ľudí, môže podľa Miklošovičovej vyvolávať obavy u istej časti populácie. Podľa odborníkov môže síce umelá inteligencia, robotizácia a automatizácia celosvetovo nahradiť milióny pracovných pozícií, no na druhú stranu existujú reálne predpoklady, že to zároveň vytvorí milióny nových.
„Bude si to vyžadovať transformáciu pracovnej sily, čo však aj z pohľadu dejín nie je nič neobvyklé. Preto si nemyslíme, že príde skutočná náhrada,“ dodala Miklošovičová.
Súhlasím s podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Na tejto stránke môžu byť umiestnené reklamné odkazy, alebo reklamné produkty.

source