Pred niekoľkými dňami sme mali možnosť prvýkrát jazdiť najlacnejší elektromobil od značky Mercedes-Benz, Triedu EQA vo východiskovej konfigurácii 250 s estetickým paketom AMG Line. Naše dojmy z prvého dňa s touto horúcou novinkou sme spísali do samostatného článku Prvá jazda s Mercedes-Benz EQA. Očakávali sme, že sa bude jednať v podstate len o elektrickú verziu už existujúceho SUV GLA, pretože rozmermi, proporciami aj technikou podvozka sú tieto vozidlá takmer totožné. Napriek tomu sa po skúsenosti s novinkou domnievame, že rozdiely sú dosť veľké na to, aby sme EQA považovali za celkom individuálny model.
S touto vedomosťou sa teraz pozeráme aj na historicky prvý model celkom novej Triedy EQB. Automobil vychádza z aktuálnej Triedy GLB, ale s výlučne elektrickým pohonom a upraveným vonkajším vzhľadom by sa napokon mohlo jednať o celkom iné auto. V skutočnosti môže byť EQB podstatne atraktívnejšia ako cenovo dostupnejšia EQA, pretože na rozdiel od nej ponúkne robustnejší charakter a až sedem miest na sedenie.
Prvá generácia Mercedesu EQB bola predstavená v rámci autosalónu v Šanghaji, výrobca avizoval novinku tri dni pred premiérou. Elektromobil tak prichádza ako pomerne veľké prekvanie krátko po Triede EQA. Uvedenie práve na šanghajskom kongrese malo význam, automobil bude spočiatku v predaji práve v Ázii, následne koncom tohto roka príde k európskym dílerom a až v roku 2022 sa dostanete do predaja v Spojených štátoch.
Verzia pre Čínu bude špecifická, bude sa aj vyrábať v domácom výrobnom závode Beijing Benz Automotive Co., Ltd (BBAC), ktorý je spoločným podnikom koncernu Daimler a jeho čínskeho partnera BAIC Group. Pre náš región a USA sa bude EQB vyrábať v Maďarsku v Kecskeméte. EQB bude prvým sériovým vozidlom z Maďarska na čisto elektrický pohon a doplní portfólio hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete, ktoré predstavujú CLA a CLA Shooting Brake. Aj Trieda A s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete sa bude v budúcnosti vyrábať v Kecskeméte – dodatočne k nemeckému závodu Mercedes-Benz v Rastatte, kde vzniká EQA. Akumulátory zasa budú zhotovované v Poľsku v meste Jawor a v nemeckom Kamenze. Zaujímavosťou je, že oba tieto závody boli navrhunuté tak, aby boli CO2 neutrálne.
Rovnako ako Trieda GLB aj elektrická EQB sa bude predávať v základnej päťmiestnej a príplatkovej sedemmiestnej konfigurácii. Obe tieto vozidlá pritom budú rovnako veľké, dve sedadlá navyše sú priamo v batožinovom priestore. Vonkajšie rozmery sú 4 684×1 834 mm, výška je 1 667 mm, rázvor až 2 829 mm.
Vo verzii pre päť osôb má byť EQB priestorovo veľkorysá: priestor nad hlavou v druhom rade sedadiel dosahuje hodnotu 979 milimetrov a na kolená je k dispozícii 87 milimetrov. Sedadlá v druhom rade sa dajú pozdĺžne posúvať v pomere 60:40 (stredové sedadlo je spojené s jedným krajným) až o 14 centimetrov. V tejto päťmiestnej verzii má batožinový priestor kapacitu 495 dm3 a nákladný priestor 1 710 dm3 a posúvaním sedadiel ho možno variovať v rozpätí až 190 litrov.
V sedemmiestnej verzii sú dve sedadlá navyše v priestore kufra, ale keď sa nepoužívajú, dajú sa sklopiť, čím vzniká batožinový priestor s objemom 465 dm3, respektíve 1 620 litrov po sklopení aj druhého radu sedadiel. Tretí rad je určený pre osoby s výškou 165 cm, teda najmä pre deti, na tieto sedadlá je možná aj montáž detských sedačiek.
V Číne prichádza nová EQB na trh ako plne vybavený vrcholový model s líniou výbavy AMG Line a s výkonom 215 kW. V Európe budú mať zákazníci hneď od začiatku možnosť výberu medzi viacerými modelmi s náhonom na predné kolesá a s náhonom na všetky kolesá, ako aj s rôznymi výkonovými stupňami, z ktorých niektoré budú dosahovať výkon viac ako 200 kW.
Užitočná kapacita akumulátorov v Európe dosahuje 66,5 kWh. Naplánovaná je aj verzia s mimoriadne veľkým dojazdom.
Mercedes uvádza, že napríklad verzia EQB 350 4MATIC v Európe bude mať spotrebu 16,2 kWh/100 km a dojazd 478 km (NEDC), respektíve 19,2 kWh/100 km a 419 km podľa WLTP.
V Číne bude nový Mercedes-Benz EQB v predaji už počas tohto roka, v Európe až k jeho koncu.
Cenovo bude EQB stáť medzi modelmi EQA (od 51 708 eur) a EQC (od 70 326 eur). Ak si vezmeme ich spaľovacie alternatívy GLA a GLB, GLB je drahšia iba o pol druha tisíca eur – ak by sme túto logiku naceňovania premietli aj na elektromobily, dostali by sme k pomerne atraktívnej cenovke začínajúcej pod hranicou 55-tisíc eur.

source