nedeľa, 28 apríla, 2024

Ako vyzerá súťažná zostava v Cannes po 'Anatómii pádu'? Stále tenký na ženských filmároch

AKTUALIZOVANÉ 22. APRÍLA 2024: Do tohtoročnej súťažnej sekcie pribudli dva nové filmy , oba v réžii mužov, a tohtoročná súťažná tabuľka teraz obsahuje 21 filmov, z ktorých len štyri režírujú ženy. To zodpovedá iba 19 percentám tohtoročných súťažných titulov, ktoré riadia ženy.

Nasleduje náš pôvodný príbeh z 11. apríla 2024.

Najhorúcejšia minuloročná rekordná súťažná zostava – vrátane siedmich filmov režírovaných ženami plus prípadné víťazstvo Zlatej palmy pre Justine Triet ( len tretia žena, ktorá vyhrala hlavnú cenu festivalu ) – tohtoročný filmový festival v Cannes sa vrátil do starých koľají. návyky. 77. ročník bude obsahovať ( od dnešného oznámenia ) len štyri filmy režírované ženami v súťažnej sekcii, čím sa zastúpenie zníži na úroveň roku 2021 (a vráti festivalové príspevky v ženskej réžii na počet, ktorý bol zaznamenaný len v roku 2011).

Spomedzi dnes oznámených súťažných titulov: pravidelná Cannes Andrea Arnold bude debutovať vo svojom „Bird“, Coralie Fargeat nadviaže na svoj hororový debut „Revenge“ s „The Substance“, dokumentaristka Payal Kapadia má svoj celovečerný príbeh „All We Imagine as Light“. a Agathe Riedingerová debutuje s „Wild Diamond“.

Pri aktuálnej ponuke 19 súťažných titulov to znamená, že len 21 percent tohtoročnej ponuky tvoria filmy režírované ženami. Počas dnešnej skorej rannej tlačovej konferencie však mal riaditeľ festivalu Thierry Frémaux jasno v tom, že súťažné tituly ešte nie sú kompletné, a očakáva, že v najbližších dňoch oznámi ďalšie tri, čím sa ich celkový počet zvýši na 22. (Zábavná matematika: Ak všetko tie nové tituly režírovali ženy, to by zvýšilo tohtoročné percento súťažných filmov nad 31 percent, čo by stále nespĺňalo minuloročné maximum, s tým sa aj tak nepočíta).

Minuloročná rekordná zostava obsahovala sedem filmov z 21 režírovaných ženami (vyše 33 percent zostavy). Z týchto filmov Trietova „Anatómia pádu“ získala nielen Zlatú palmu, ale aj Oscara za najlepší scenár, zatiaľ čo Kaouther Ben Hania získal uznanie v kategórii Najlepší dokumentárny film za „Štyri dcéry“.

V posledných rokoch festival pokračoval v dosahovaní malých ziskov v šírení bohatstva vo svojej hviezdnej súťažnej sekcii po tom, čo v roku 2019 a neskôr v sekcii zostali len štyri filmy, ktoré režírovali alebo spolurežírovali ženy. Naprogramovať viac ako štyri ženy sa tony festivalu zdalo nemožné, aj keď iné víťazstvá (vrátane niektorých doslovných), ktoré sa odhaľovali pre filmárky inde a na iných festivaloch .

V roku 2022 súťažná sekcia festivalu po prvý raz zaradila päť filmov, ktoré režírovali alebo spolurežírovali ženy, vrátane nových filmov od Claire Denis, Kelly Reichardt, Valeria Bruni Tedeschi a Charlotte Vandermeersch. Tieto výbery tiež zvýšili percento z celkového počtu filmov režírovaných alebo spolurežírovaných ženami v súťaži na vtedajšie maximum 23,8 percenta.

V roku 2021 sa na mierne oneskorenom festivale, ktorý sa presunul z mája na júl, predstavili v sekcii štyri filmy režírované ženami z celkového počtu 24, čo znamená, že len 16,6 percenta filmov sekcie tvorili ženy, vrátane nových filmov od Ildikó. Enyedi, Mia Hansen-Løve, Catherine Corsini a Julia Ducournau, ktorá sa stala len druhou ženou, ktorá vyhrala Zlatú palmu so svojím odvážnym „Titane“.

Cannes naprogramovalo štyri súťažné tituly od žien až do roku 2011 (rok po tomto míľniku, v roku 2012, sa do sekcie nedostala žiadna žena). V rokoch 2016-2018 sa do súťaže dostali každý rok len tri filmárky; v roku 2019 festival opäť zaradil do súťaže štyri režisérky. (Festival bol zrušený v roku 2020, aj keď oznámil, ktoré filmy by boli naprogramované, keby pandémia COVID neohrozila svet, hoci festivalová dychovka nepoužívala pre tieto filmy obvyklé označenia a neexistovala žiadna „súťažná sekcia“. )

Pozoruhodné je, že tohtoročnú festivalovú súťažnú porotu povedie aspoň filmárka: režisérka a spoluscenáristka „Barbie“ Greta Gerwigová bude viesť kontingent hviezd medzinárodného kina, ktoré vyberú najvyššie ocenenie v Cannes. Zvyšok jej poroty bude známy v najbližších dňoch. Gerwig je prvou americkou filmárkou, ktorá sa umiestnila na mieste, a je len druhou režisérkou, ktorá vedie porotu, po Jane Campionovej v roku 2014. Herečka Olivia de Havilland bola prvou ženskou predsedníčkou poroty v Cannes, keď túto funkciu zastávala v roku 1965.

V sekcii Un Certain Regard sa v sekcii, ktorá zatiaľ obsahuje 14 titulov, presadilo šesť filmov v réžii žien. Patria medzi ne „Vingt Dieux“ Louise Courvoisier, „Le Proces du Chien“ od Laetitie Dosch, „September Says“ od Ariane Labed, „On Becoming a Guinea Fowl“ od Rungana Nyoniho, „Viet and Nam“ od Minh Quý Trương a „Sandhya Suri. “ Sekcia, ktorá je vo všeobecnosti vnímaná ako domov pre pokrokovejšie a netradičné prvky, má tendenciu programovať množstvo filmov režírovaných ženami.

Sekcia Special Screenings obsahuje nové filmy od Yolande Zauberman („La Belle de Gaza“) a Claire Simon („Apprendre“), zatiaľ čo zostava Midnights obsahuje iba jeden film režírovaný ženou (zo štyroch), s filmom Noémie Merlant „The Balkonety.” V sekcii premiér v Cannes sa momentálne nenachádzajú žiadne filmy režírované ženami. Ďalšie oznámenia o zostave sa očakávajú v najbližších dňoch.

Tohtoročný festival sa koná od 14. do 25. mája vo francúzskom Cannes.

source

Related Articles

NAJNOVŠIE ČLÁNKY