Na svete je ďalšia kuchárska kniha, ale tentokrát nie hocijaká. Volá sa Zdravé raňajky a jej autorkami sú dve talentované dámy, foodblogerky a inšpiratívne kuchárky Barbora Drahovská a Mimi Nemčeková. Obe milujú rána. Tie chvíle, kým sa svet zobúdza a deň sa pomaly dáva do pohybu. Myslia si, že dobré raňajky môžu prispieť ku krajším dňom – úplne jedno, či vás čakajú náročné úlohy v práci alebo víkendové lenošenie.
V knihe je 60 receptov, ktoré vám dodajú energiu do nového dňa, raňajky, na ktorých prípravu potrebujete iba pár minút, ale aj voňavé lievance či ohromujúce červené palacinky, s ktorými si môžete vychutnať dlhé víkendové rána. Nechýbajú ani raňajkové smoothies a farebné limonády. Nostalgickým raňajkám, ktoré nás vracajú do čias detstva, Barbora a Mimi vdýchli nového ducha a ich „vajíčkové“ chlebíky si pokojne môžu dopriať aj vegáni. Dozviete sa zaujímavé veci o múkach, orechoch, vajíčkach i alternatívnych sladidlách. Zdravé raňajky nie sú iba plné vynikajúcich receptov, ale kniha je sama o sebe malým umeleckým dielom. Všetky fotografie si autorky zhotovili samé.
Prečítajte si ich tipy na rýchle a zdravé raňajky, dobrú chuť.

Tip č.1: Müsli, ktoré nespí
Tieto raňajky sa pripravia samy, pokým my v perinách počítame ovečky. Ak si müsli chceme vziať ráno so sebou, najlepšie je pripraviť si všetky ingrediencie priamo do uzatvárateľnej nádoby, po ktorú sa ráno len načiahneme a môžeme vyraziť. Pri raňajkách za domácim stolom odporúčame müsli vytiahnuť z chladničky hneď po zobudení, aby nebolo príliš studené.
Čas prípravy: 5 minút plus čas na odstátie, ideálne cez noc
Na základ potrebujeme (recept na jeden pohár, v tomto poradí):
– 50 g (pol hrnčeka) ovsených vločiek alebo lúpaných pohánkových krúp
– 1 ½ čajovej lyžičky chia semiačok
– 100 ml mlieka/rastlinného mlieka
– 5 PL bieleho jogurtu
– 1 – 2 PL medu alebo javorového sirupu
Ako na to: Základný recept je vždy rovnaký. O to viac sa vybláznime pri jednotlivých príchutiach. Nebojte sa experimentovať a vyskúšať vlastné kombinácie, aby ste si našli tú svoju najlepšiu. Už len pri zámene mlieka za kokosové alebo orechové na vás čakajú nové chuťové zážitky. Na záver dobre premiešame a necháme cez noc odstáť v chladničke. Ak základný recept nepremiešate, vzniknú vám pekné jednotlivé vrstvy, ktoré ohúria nejedného hladoša.

Naše obľúbené príchute:
Kakaovo-arašidové slasti (k základnému receptu primiešame:)
1 PL horkého kakaa
– 1/2 PL arašidového masla
– na kolieska nakrájaný banán
Škoricové bobule (k základnému receptu primiešame:)
– 1 čajovú lyžičku škorice
– čerstvé bobuľové ovocie (napr. čučoriedky / černice / morušu / egreše..) alebo nakrájané jabĺčko. K jablku sa hodia aj nasekané vlašské orechy.
Exotické kúsky (k základnému receptu primiešame:)
1 PL kokosových vločiek alebo nastrúhaného kokosu
– 2 PL nakrájaného ananásu alebo manga
– ak máte chuť na orechy, k tejto kombinácií sú skvelé mandle alebo kešu orechy.
Náš tip: Čerstvé ovocie v jednotlivých príchutiach môžete do müsli pridať aj ráno, ak to tak máte radšej. Ako príchuť sú parádne aj tahini, vanilkový extrakt alebo strúhaná citrónová či pomarančová kôra.
 
biteme.sk

Tip č. 2 Raw pohánková kaša
Pohánka je jedna zo superpotravín, podobne ako quinoa, pšeno alebo chia semiačka. Dodáva množstvo energie, je zdravá, dokonale zasýti, obsahuje veľa proteínov, vitamínov a je vhodná aj pre celiatikov. Má orieškovú chuť a dá sa pripraviť aj bez varenia, čím si zachová viac cenných látok.
Čas prípravy: 10 minút + čas namáčania (minimálne dve hodiny, ideálne počas noci)
Potrebujeme (recept pre 2 osoby):

– 150 g pohánkových krúp
– 50 g vlašských orechov
– 150 ml vody
– 2 PL medu alebo javorového sirupu
– 1 jablko
– ½ ČL škorice + na posypanie
– obľúbené ovocie na ozdobenie
Ako na to: Pohánku a orechy dáme do misiek a necháme ideálne cez noc namočené vo vode. Ráno zlejeme pohánku aj orechy cez sitko. Orechy dáme do mixéra spolu so 150 ml vody, 2 PL medu, 1 očisteným jablkom minútku a pomixujeme. Vznikne nám vlastne hustejšie orechové mlieko s tým rozdielom, že ho neprecedíme. Mleté vlašské orechy budú v kaši vynikajúce. Teraz pridáme pohánkové krúpy, ktoré namočené cez noc zmäknú. Zámerne ich nemixujeme spolu s orechmi, aby si ponechali svoju chrumkavú štruktúru. Servírujeme s obľúbeným sezónnym ovocím a posypané mletou škoricou.
Náš tip: Pridaním väčšieho množstva tekutiny a vymixovaním vznikne lahodné smoothie ideálne aj na cesty.
  biteme.sk

Tip č. 3: Domáca granola s jogurtom a čučoriedkami

Všetky recepty a ich príprava majú svoj príbeh, ale pri fotení domácej granoly sme sa strašne nasmiali práve pri fotení. Granolu sme nainštalovali vonku v záhrade na tkanom obruse, na letné lehátko a čipkovanou utierkou sme simulovali vejúcu záclonu. Jedna fotila, kamarátka liala javorový sirup a tretia, držiac utierku čakala na vietor. Keď nás niekto pozoroval, tak sa musel veľmi zamýšľať čo sme to na tom lehátku vyrábali. Vznikla ale nádherná fotografia s tou pravou raňajkovou náladou. Ak máte na raňajky radi chrumkavé müsli, nie je nič ľahšie, ako si doma pripraviť rýchlu granolu. Šup- šup zmiešame 4 ingrediencie a kým stuhnú, môžeme si dať rannú sprchu. Granola je skvelá aj samotná – nakrájaná na pásiky poslúži ako čerstvá domáca müsli tyčinka. Na raňajky ju zbožňujeme najmä v kombinácií s jogurtom a čerstvými čučoriedkami.
Čas prípravy: 10 minút + 15 minút na odstátie
Potrebujeme (recept pre 2 osoby):
– 6 PL ovsených vločiek
– 1 PL slnečnicových semiačok
– 1 PL sušených brusníc
– 2 PL medu
– 400 g bieleho jogurtu (alebo sójového jogurtu)
– 50 g čerstvých alebo rozmrazených čučoriedok
Ako na to: V hrnci zmiešame ovsené vločky, semiačka a brusnice s medom. Povaríme 2 minúty, kým sa med trošku roztopí a obalí všetky ingrediencie. Potom zmes rozotrieme na papier na pečenie a necháme 15 minút stuhnúť. Granolu rozdelíme na menšie kúsky a podávame na bielom jogurte posypané čučoriedkami.
Náš tip: Granolu môžete po rozotrení na papier na pečenie dať pri 180 stupňoch na 5 až 7 minút piecť do rúry. Bude tak extra chrumkavá.
 
biteme.sk

Tip č. 4: Vajíčkový chlieb bez vajíčok
Ten naozajský chlebík vo vajíčku máme radi všetci. Do zabudnutia snáď nikdy neupadne tak ako staré dobré čiernobiele nemé filmy. Niektorí ľudia z rôznych dôvodov nemôžu jesť vajíčka a náš recept je skvelá alternatíva aj vtedy, keď už ste vyčerpali svoj týždenný vajíčkový limit (jedno vajíčko denne). Obsahuje cícerovú múku, mleté ľanové semiačka a čerstvú zeleninu. Keby ste o zámene nevedeli, tak možno vajíčkový chlebík od toho nášho ani nerozoznáte. V recepte úlohu vajíčok preberajú mleté ľanové semiačka čiže ľanová múka (1 vajíčko = 1 PL mletých ľanových semiačok + 3 PL vody)
Čas prípravy: 25 minút vrátane odpočívania zmesi na obaľovanie chlebíkov, čas smaženia chlebíkov: 10 minút
Potrebujeme (recept pre 2 osoby):
– 70 g cícerovej múky
– 4 – 6 krajcov chleba
– 5 g pomletých ľanových semiačok (1 zarovnaná PL)
– 150 ml vody
– čerstvú zeleninu, napríklad červenú či žltú papriku, rajčinu, jarnú cibuľku, pažítku, petržlenovú vňať či rôzne bylinky
– korenia: ½ ČL kurkumy, ½ ČL mletej červenej papriky, ½  ČL čili vločiek alebo mletého čili
– soľ
– olej
Ako na to: Múku zmiešame s pomletými ľanovými semiačkami, vodou, koreninami, soľou a obľúbenou čerstvou zeleninou nakrájanou na malé kúsky. Vymiešame metličkou na šľahanie a necháme 10 minút odstáť. Za tento čas absorbuje ľanová múka vodu a zmes trošku zhustne. Ak nepridáme paradajky, ktoré sú šťavnaté, môže sa nám zdať, že je zmes príliš hustá. Vtedy pokojne pridávajte po troške vodu a miešajte. Zmes by mala mať hustejšiu konzistenciu ako palacinkové cesto. Sme o tom presvedčené, že ste si už niekedy pripravovali chlebík vo vajíčku. Pri obaľovaní chlebíkov v zmesi teda postupujeme rovnako. Chlebík obalíme a premiestnime na panvicu s rozpáleným olejom. Na vrchnú časť môžeme lyžičkou umiestniť hustejšiu časť zeleniny, ktorá- ak je nakrájaná na väčšie kúsky môžeme ostávať na spodku misky so zmesou.
Náš tip: Ak nám zvýši vajíčková zmes, môžeme si z nej neskôr pripraviť „omeletu“ alebo si jednoducho pripravíme viac chlebíkov. Zbožňujeme ich aj studené neskôr počas dňa.
 
biteme.sk

O nás
Barbora Drahovská a Mirka Nemčeková z blogu biteme.sk

Hovorí sa, že raci majú priateľský vzťah ku kuchyni. Toto “porekadlo” môžeme potvrdiť! Obe sme račice, máme rady dobré jedlo, posedenia s priateľmi, rady experimentujeme a sme vegetariánky. Veľakrát sme sa ocitli v situácii, že sme stále dookola pripravovali rovnaké jedlá, alebo sme nevedeli, čo si zobrať do práce, keďže sa nám nechcelo každý deň stravovať v reštaurácii. Z tohto dôvodu sme sa začali občas stretávať a skúšať nové recepty, až z toho vznikol náš spoločný “krúžok varenia”.
Niekedy medzi hlavným jedlom a dezertom sme začali diskutovať o vegetariánstve na Slovensku, o tom ako si veľa ľudí myslí, že vegetariáni jedia iba klíčky a vyprážaný syr a o tom, že by bola celkom škoda sa nepodeliť o všetky tieto dobroty s ostatnými. Založili sme si preto blog biteme.sk, kde zhromažďujeme naše najchutnejšie vegetariánske recepty, budeme prinášať zaujímavé tipy a články o zdravom stravovaní a samozrejme nebudú chýbať fotografie všetkých našich receptov. Predsa len nie nadarmo jedno japonské príslovie hovorí, že jeme aj očami…

… a o dva týždne sme na besedách po celom Slovensku (24.5. o 17:00 – SC Mirage, Žilina, 26.5. o 18:00 – Galéria, Košice, 27.5. o 18:00 – OC Forum, Poprad a 31.5. o 17:00 – OC Centro, Nitra)

Ikar

source