Mnohí si povedia, na čo by si ešte dnes niekto kupoval starý off-road? Veď sa bude stretávať so servisnými problémami a na svoje si príde aj na stanici technickej a emisnej kontroly. Hovorí sa, že keď si kupujete Ladu Niva, mali by ste si rovno kúpiť aj druhú na náhradné diely.
Dôvodov kúpy je ale hneď niekoľko. Odhliadnuc od všemožných osobných preferencií môže ísť o zberateľov či o ľudí, ktorí potrebujú terénne vozidlá ako pracovné stroje na svoje pozemky (vtedy nepotrebujú ani technickú a emisnú kontrolu) a nevadia im bežné servisné problémy. Nech sú už dôvody akékoľvek, isté je, že kde je ponuka, tam sa napokon nájde aj dopyt – a ponuka s jazdenými off-roadmi u nás stále existuje.
Vybrali sme niekoľko vozidiel typu off-road, ktoré dnes majú svoje zastúpenie na slovenskom trhu s jazdenými vozidlami. Netvrdíme, že sú to tie najlepšie terénne mašinky, ale budete na ne pri prehľadávaní autobazárov narážať asi najčastejšie, pretože patria k tým najdostupnejším.
Suzuki Jimny patrí medzi legendy. Malý off-road s potenciálom plniť aj náročnejšie práce, ako ťahať príves po lesných a poľných cestách, vyniká robustnosťou v kompaktnom vyhotovení. Maximálny výkon pohonu bol v čase výroby 60 kW a menšie kilometrové nájazdy starších modelov do 200 000 kilometrov napovedajú, že revírom tohto vozidla neboli diaľnice, ale skôr krátke trasy.
Land Rover Freelander v troj a päťdverovom vyhotovení s pohonom 4×4 na trhu s jazdenkami nájdete ako v benzíne, tak v nafte, a tiež v konfigurácii benzín+LPG. Aj staršie verzie si udržiavajú veľmi slušnú estetickú hodnotu, avšak interiéry sú stále sparťanské a nezodpovedajúce súčasným zákazníckym požiadavkám – hoci niektoré modely ponúkajú aj kožené čalúnenie. Freelander môže byť riešením v prípade, že si niekto potrebuje kúpiť auto na necesty alebo na vlastné rozľahlé pozemky.
Lada Niva je ikona off-roadu nielen v našom regióne. Univerzálne auto do akéhokoľvek prostredia síce nevyniká spoľahlivosťou, ale jej terénne schopnosti sa medzičasom stali legendárnymi práve tak, ako jej nadčasový dizajn. Benzínový motor s pôvodným výkonom do 60 kW so zdvihovým objemom valcov 1 690 cm³ poháňa všetky štyri kolesá cez 5-stupňový manuál a zaujímavosťou je, že ani takto lacné off-roady nemajú najazdené (údajne) viac ako 90 000 km.
Každý off-road nemusí mať karosériu ako džíp alebo pick-up, viaceré solídne tereniaky sú kombi. Ale Mitsubishi Pajero patrí predsa len k tomu stereotypu. Za ceny do 5000 eur si na trhu s jazdenými vozidlami môžete nájsť viacero verzií tohto vozidla, niekedy pôsobí ako staršie SUV, inokedy ako brutálny terénny stroj do lesov. Obyčajne ho je dostať s manuálnou 4- a 5-stupňovou prevodovkou, v benzíne aj nafte, v troj aj päťdverovom vyhotovení a dokonca v 7-miestnom prevedení.
Ešte predtým, ako sa Tucson stal najpredávanejším slovenským SUV, patril spoločne s KIA Sportage k tým menej vzhľadným automobilom na trhu. Staršie modely vyrobené okolo roku 2006 ešte stále vídaváme na našich cestách, hoci aj tie sa postupne stanú raritou. Tucsony a Sportage boli v predaji s benzínovými motormi (prerábali sa na +LPG) aj naftovými CRDi, poháňali obe nápravy a predstavovali solídny kompromis medzi civilným autom a off-roadom. Hoci off-roadový potenciál už nebol prvoradý, takéto využitie Tucsonov a Sportage môže byť pre mnohých zaujímavé aj dodnes. Mnohí už isto zabudli je, že KIA Sportage sa kedysi predávala aj v trojdverovej verzii.
Ak sme vyššie napísali, že Hyundai a Kia nemali okolo roku 2005 vzhľadovo veľmi príťažlivé autá, pre Santa Fe to platilo dvojnásobne, ale pre Sorento vôbec. Kia Sorento zo začiatku 21. storočia patrí dodnes k tomu krajšiemu, čo vtedajší autopriemysel ponúkal a Santa Fe sa pridalo až v roku 2006, keď bola výrobcom na trhy uvedená druhá generácia s vtedy pokročilou technikou na palube. Na rozdiel od modelov Tucson a Sportage sú Santa Fe a Sorento rozmernejšie, ťažšie a vnútorne priestrannejšie, väčšina predávaných jazdeniek je s naftovým motorom CRDi, ale v ponuke nájdete aj benzínové verzie s LPG.

source