Veterné, solárne a iné zelené technológie nás za posledné dve desaťročia naučili, že čistá energia má pri postupnom zlepšovaní tendenciu byť stále lacnejšia. Od roku 2010 klesli náklady na solárnu energiu o 82 %, pri pobrežných veterných elektrárňach to bolo o 39 %. Cena lítiovo-iónových batérií tiež prudko klesla. Kým v roku 2011 bolo treba zaplatiť 946 dolárov za kilowatthodinu, minulý rok to bolo len 132 dolárov. Už dávnejšie sa očakávalo, že elektromobily budú nasledovať rovnakú trajektóriu. No ale aj keď batérie zlacneli, na cenách elektrických vozidiel (EV) sa to primerane neprejavilo.

Podľa údajov spoločnosti Cox Automotive bola v roku 2015 priemerná cena elektromobilu v USA 35 880 USD, čo nie je oveľa viac ako priemer v odvetví 33 543 USD. Vlani v decembri však priemerná cena EV vzrástla na 63 821 USD, čo predstavuje takmer 80-percentný nárast. Pritom priemerná cena spaľovacieho automobilu bola okolo 47 000 USD. Už takmer 10 rokov analytici odvetvia hovoria o „cenovej parite“, keď bude výroba elektrických áut stáť rovnakú sumu ako výroba spaľovacieho vozidla.
Ak potom budú ceny batérií naďalej klesať, budú elektromobily nakoniec stáť ešte menej ako tradičné autá. Analytici už dlho odhadujú, že cenová parita by sa dosiahla, keby batérie stáli menej ako 100 dolárov za kilowatthodinu. No hoci sa ceny batérií posúvajú smerom k tejto úrovni, cenová parita sa zdá čoraz vzdialenejšia. Dopyt po elektromobiloch postupne rástol, no rýchle zvýšenie ceny benzínu v posledných pár mesiacoch a uvádzanie nových modelov na trh spôsobilo prudký nárast záujmu o EV. Počas dvojtýždňového obdobia po ruskej invázii na Ukrajinu sa v marci online vyhľadávanie nových a použitých EV takmer zdvojnásobilo. 

Z niektorých aspektov sú elektromobily už lacnejšie ako autá na benzín. Napríklad analýza Consumer Reports ukázala, že mnohé elektromobily sú lacnejšie ako autá spaľujúce benzín počas celej životnosti vozidla. Elektromobily sa dajú „natankovať“ za podstatne menej ako autá na benzín a pri menšom počte pohyblivých častí sú aj lacnejšie na údržbu. No cenovky elektromobilov sú aj naďalej vyššie ako pri ich benzínových náprotivkoch. Napríklad cena modelu Hyundai Kona EV 2022, malého elektrického SUV, sa začína na 32 000 dolároch.
Verzia s benzínovým pohonom Hyundai Kona 2022 má odporúčanú maloobchodnú cenu začínajúcu sa na 21 500 USD. Prečo teda elektrické autá nenasledujú trend čistých technológií a sú drahšie? Dôvod je čiastočne v tom, že autá vo všeobecnosti zdraželi a nové lacné autá z trhu do značnej miery zmizli.  Kým v roku 2012 mala viac ako polovica nových áut predaných v USA cenu pod 30 000 USD, v roku 2020 mala viac ako polovica nových áut cenu vyššiu ako 40 000 dolárov. V posledných dvoch rokoch nedostatok polovodičov a všeobecné problémy s dodávateľským reťazcom spôsobili ešte väčší nárast cien.
To však netvorí kompletný obraz. Podľa databázy značiek, modelov a výbavy každého vozidla na trhu v USA boli priemerné náklady na model EV v roku 2014 približne 49 000 USD, zatiaľ čo autá na benzínový pohon stáli približne 41 000 USD, čo je rozdiel 8000 USD. Dnes model EV stojí v priemere 70 000 dolárov, zatiaľ čo auto na benzín stojí asi 48 000 dolárov, čo je rozdiel 22 000 dolárov.

Lacnejšie elektromobily však existujú – v Číne sú priemerné náklady na elektromobil 24 000 dolárov, v Európe je to 46 000 dolárov. No zdá sa, že americkí výrobcovia automobilov používajú iný prístup. Najprv uvedú na trh svoj veľký, špičkový, superdrahý model, navrhnutý tak, aby priviedol spotrebiteľov k značke. Potom môžu začať vkladať peniaze do výskumu a vývoja nižších modelov. General Motors napríklad debutoval v oblasti elektromobility s monštruóznym Hummerom EV (od 109 000 dolárov) a Ford vytvoril úplne elektrický Mustang Mach-E (od 44 000 dolárov).
Podľa niektorých odborníkov však automobilky len reagujú na trh. Spotrebitelia sú v súčasnosti hladní po crossoveroch, a keďže crossovery sú často drahšie ako kompaktné autá alebo sedany, automobilky môžu uviesť na trh elektromobily, ako je napríklad Model Y od Tesly za 63 000 dolárov, a získať z nich vyššiu ziskovú maržu. Okrem toho automobilky vkladajú do svojich elektromobilov aj väčšie a lepšie batérie, umožňujúce dlhší dojazd, čo tiež prispieva k vyšším cenám.

To, či sa elektromobily blížia k cenovej parite, závisí aj od toho, čo tento pojem znamená. Podľa údajov spoločnosti Cox Automotive sa elektrické autá približujú k cenovej parite v oblasti luxusných vozidiel. Zameranie sa na drahé modely v súčasnosti nemusí uškodiť prijatiu elektrických vozidiel. Ponuka EV je taká nízka a dopyt taký vysoký, že niektorí majitelia predávajú svoje ojazdené autá za vyššiu cenu, ako je pôvodná nákupná cena. A pri vysokých cenách benzínu môže dopyt po elektrických vozidlách ešte vzrásť a prevážiť vyššiu obstarávaciu cenu.
Zdroj: grist.org.
Redakcia
Vytvorené spoločnosťou For Best Clients, s.r.o.
Hostingove služby poskytuje spoločnosť WebSupport, s.r.o.
© 2020 všetky práva vyhradené • Nextech: 2644-6804

source