Alebo si kliknutím vyberte správy z iného regiónu:
Kliknutím vyberte správy z regiónu:
Jednou z hlavných pohnútok, prečo si vybrať automatickú prevodovku, je komfort jazdy na preplnených cestách. Dôvodom na odmietnutie automatickej prevodovky môže byť nedostatočná radosť z jazdy a život v hornatom kraji.

Jazda s automatickou prevodovkou je podstatne komfortnejšia. Drahší automat šetrí motor aj pohonné ústrojenstvo auta. Niektoré sú dokonca úspornejšie.Jazda s automatickou prevodovkou je podstatne komfortnejšia. Drahší automat šetrí motor aj pohonné ústrojenstvo auta. Niektoré sú dokonca úspornejšie. (Zdroj: autor)

Komfortnému radeniu s automatikou dáva prednosť stále viac šoférov. Dokonalejšie prevodovky radia rýchlejšie, komfortnejšie a presne tak, ako si vyžaduje situácia. Najväčšej obľube sa tešia v silných luxusných autách. Pri kúpe malých áut Slováci uprednostňujú manuálne radenie.Hustá premávka a stále viac vodičov pomohli nástupu automatických prevodoviek na Slovensku.

12_prevodovky_big.jpgNajviac automatov predajú drahé značky, kde sú často súčasťou sériového vybavenia. Má ich napríklad 65 percent mercedesov, ktoré sa tu predajú. "Priemer nám kazia iba najmenšie Mercedesy triedy A a B," povedal Iľja Majda z Mercedes Benz Slovakia. Volvo registruje približne tretinový záujem Slovákov o komfortné a bezstarostné radenie.
Silné zastúpenie v robotizovaných a automatických prevodovkách má Citroen. Malý Citroen C3 s prevodovkou Sensodrive chcú iba tri percentá zákazníkov, ale podobný systém v minivane C4 Grand Picasso žiada už polovica motoristov. Približne päť- až desaťpercentný podiel majú automaty vo vozidlách značiek Toyota, Suzuki a Opel. Najkonzervatívnejší sú zákazníci Škodovky a Chevroletu. Iba 2,5 percenta z nich dá prednosť automatu.

Závisí od okolností

Rozhodnutie vybrať si automatickú prevodovku musí byť podriadené podmienkam, v akých sa šofér pohybuje, a jeho schopnostiam. Po automate by mali siahnuť v prvom rade vodiči, ktorým už v autoškole radenie a pohýnanie spôsobovalo problémy. V meste je samočinné radenie podstatne lepšie ako v kopcovitom teréne, kde nie sú kolóny a vodiči potrebujú často brzdiť motorom. Automat pristane autám so silnými šesťvalcovými motormi, o luxusnej triede ani nehovoriac.

Do mesta

V malých autách sú väčšinou dostupné konštrukčne jednoduchšie klasické automaty, prípadne prevodovky CVT s plynulou zmenou prevodu alebo robotizované prevodovky Sensodrive od Citroenu. Od slabého motora nižšieho objemu môžete očakávať vyššiu spotrebu a oslabenie dynamických parametrov.

Do malého a lacného auta sa oplatí automat vo vyslovene mestskom type premávky. Energetické straty v automatickej prevodovke výrazne zvýšia spotrebu mimo mesta, pretože malé motory sa vo vyššej rýchlosti viac namáhajú. Z tohto ohľadu je v malom aute vhodná robotizovaná prevodovka, ktorá má automatické ovládanie, ale jej základ je v manuálnej. Spája tak výhody automatu a manuálnej prevodovky.

Nový trend

K silným šesťvalcom v autách strednej triedy s vysokým krútiacim momentom sú vhodnejšie automatické prevodovky. S manuálnou prevodovku sa ľahšie a úspešnejšie pohybuje akurát v zasneženom teréne a v kopcoch. Z toho dôvodu sa odporúča kombinovať automat so stabilizačným systémom ESP.

Nenechajte sa zlákať

Od štvorstupňovej automatickej prevodovky môžete čakať vysokú spotrebu a slabé zrýchlenie auta. Moderný automat musí mať aspoň päť alebo šesť stupňov a najlepšie dvojspojkový systém DSG. Vyhýbajte sa štvorstupňovému automatu v kombinácii s motorom nízkeho objemu a výkonu. Dobrá automatická prevodovka má mať systém manuálnej voľby prevodového stupňa. Systém CVT s plynulou zmenou prevodového pomeru je bez neho nevhodný do kopcov.

Najlepšie na svete

Moderné automaty radia rýchlo, rešpektujú jazdný štýl vodiča, majú radenie na volante a dosahujú nižšiu spotrebu ako verzie s manuálnou prevodovkou. V klasických automatoch udávajú trend BMW, Mercedes a Lexus s najnovšou osemstupňovou prevodovkou. Sedemstupňový automat od Mercedesu radí mimoriadne komfortne.

14_prevodovky_big.jpgV športových verziách dominujú SMG od BMW a dvojspojkové prevodovky DSG od koncernu Volkswagen, ktoré už existujú v sedemstupňovej verzii. Medzi malými autami je dobrá prevodovka Easytronic od automobilky Opel Sensodrive pre Citroen C3 a CVT v modeloch Ford C MAX a Mitsubishi Outlander. Jednou z výhod automatu je šetrenie motora, pretože elektronika ho nenechá pretočiť alebo naopak dusiť na nízkych otáčkach.

Kedy si vybrať automat
• život v meste
• slabé zručnosti za volantom
• veľký počet kilometrov ročne
• silný motor
Základné rozdelenie
• klasické automatické prevodovky hydrodynamickým meničom
• automatické s variabilnou zmenou prevodového pomeru CVT
• robotizované manuálne prevodovky
• dvojspojkové automatické prevodovky DSG
11_prevodovky_big.jpg
Čo je to ?
Kick down – po stlačení plynu na podlahu prevodovka samočinne podradí
P – parkovací režim prevodovky
N – neutrál potrebný na odtiahnutie vozidla
D – jazdný režim
R – spiatočka
+/- – manuálne radenie prevodu
Výhody a nevýhody automatických prevodoviek
komfort jazdy pomalšie reakcie
príjemná jazda v meste vyššia nákupná cena
šetrenie motora a podvozka náročnejšie opravy
bezpečnosť pre menej zručných šoférov vyššia hmotnosť
jazda v kopcoch
Koľko korún navyše stojí automatické radenie?
Vozidlo verzia prevodovka príplatok* Sk(Eur)
Škoda Fabia 1,6 16V (77 kW) automat / 6 40 000 (1328)
Suzuki Swift 1,5 VVT (75 kW) automat / 4 25 000 (830)
Peugeot 207 1,6 BVA (88 kW) automat / 4 40 000 (1328)
Citroen C3 1,4 16V (65 kW) Sensodrive/5 20 000 (664)
Opel Corsa 1.2 (59 kW) Easytronic/5 25 000 (830)
Škoda Octavia 2,0 TDI (103 kW) DSG / 6 65 000 (2158)
Volkswagen Golf 1,4 TSI (125 kW) DSG / 6 66 900 (2221)
Citroen C4 Picasso 1,6 HDI (80 kW) robotizovaná /6 25 000 (830)
Audi A4 1,8 TFSI (118 kW) multitronic 66 650 (2212)
Citroen C5 2,0 HDi (100 kW) automat / 6 85 000 (2821)
Renault Laguna 2,0 dCi (110 kW) automat / 6 64 000 (2124)
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi (114 kW) automat / 5 50 000 (1660)
Suzuki Grand Vitara 2,0 JLX (103 kW) automat / 4 30 000 (996)

*príplatok je rozdiel ceny medzi verziou s manuálnou a automatickou prevodovkou

SkryťVypnúť reklamu

Komfortnému radeniu s automatikou dáva prednosť stále viac šoférov. Dokonalejšie prevodovky radia rýchlejšie, komfortnejšie a presne tak, ako si vyžaduje situácia. Najväčšej obľube sa tešia v silných luxusných autách. Pri kúpe malých áut Slováci uprednostňujú manuálne radenie.Hustá premávka a stále viac vodičov pomohli nástupu automatických prevodoviek na Slovensku.

12_prevodovky_big.jpgNajviac automatov predajú drahé značky, kde sú často súčasťou sériového vybavenia. Má ich napríklad 65 percent mercedesov, ktoré sa tu predajú. "Priemer nám kazia iba najmenšie Mercedesy triedy A a B," povedal Iľja Majda z Mercedes Benz Slovakia. Volvo registruje približne tretinový záujem Slovákov o komfortné a bezstarostné radenie.
Silné zastúpenie v robotizovaných a automatických prevodovkách má Citroen. Malý Citroen C3 s prevodovkou Sensodrive chcú iba tri percentá zákazníkov, ale podobný systém v minivane C4 Grand Picasso žiada už polovica motoristov. Približne päť- až desaťpercentný podiel majú automaty vo vozidlách značiek Toyota, Suzuki a Opel. Najkonzervatívnejší sú zákazníci Škodovky a Chevroletu. Iba 2,5 percenta z nich dá prednosť automatu.
Rozhodnutie vybrať si automatickú prevodovku musí byť podriadené podmienkam, v akých sa šofér pohybuje, a jeho schopnostiam. Po automate by mali siahnuť v prvom rade vodiči, ktorým už v autoškole radenie a pohýnanie spôsobovalo problémy. V meste je samočinné radenie podstatne lepšie ako v kopcovitom teréne, kde nie sú kolóny a vodiči potrebujú často brzdiť motorom. Automat pristane autám so silnými šesťvalcovými motormi, o luxusnej triede ani nehovoriac.
V malých autách sú väčšinou dostupné konštrukčne jednoduchšie klasické automaty, prípadne prevodovky CVT s plynulou zmenou prevodu alebo robotizované prevodovky Sensodrive od Citroenu. Od slabého motora nižšieho objemu môžete očakávať vyššiu spotrebu a oslabenie dynamických parametrov.

Do malého a lacného auta sa oplatí automat vo vyslovene mestskom type premávky. Energetické straty v automatickej prevodovke výrazne zvýšia spotrebu mimo mesta, pretože malé motory sa vo vyššej rýchlosti viac namáhajú. Z tohto ohľadu je v malom aute vhodná robotizovaná prevodovka, ktorá má automatické ovládanie, ale jej základ je v manuálnej. Spája tak výhody automatu a manuálnej prevodovky.

K silným šesťvalcom v autách strednej triedy s vysokým krútiacim momentom sú vhodnejšie automatické prevodovky. S manuálnou prevodovku sa ľahšie a úspešnejšie pohybuje akurát v zasneženom teréne a v kopcoch. Z toho dôvodu sa odporúča kombinovať automat so stabilizačným systémom ESP.

Od štvorstupňovej automatickej prevodovky môžete čakať vysokú spotrebu a slabé zrýchlenie auta. Moderný automat musí mať aspoň päť alebo šesť stupňov a najlepšie dvojspojkový systém DSG. Vyhýbajte sa štvorstupňovému automatu v kombinácii s motorom nízkeho objemu a výkonu. Dobrá automatická prevodovka má mať systém manuálnej voľby prevodového stupňa. Systém CVT s plynulou zmenou prevodového pomeru je bez neho nevhodný do kopcov.

Moderné automaty radia rýchlo, rešpektujú jazdný štýl vodiča, majú radenie na volante a dosahujú nižšiu spotrebu ako verzie s manuálnou prevodovkou. V klasických automatoch udávajú trend BMW, Mercedes a Lexus s najnovšou osemstupňovou prevodovkou. Sedemstupňový automat od Mercedesu radí mimoriadne komfortne.

14_prevodovky_big.jpgV športových verziách dominujú SMG od BMW a dvojspojkové prevodovky DSG od koncernu Volkswagen, ktoré už existujú v sedemstupňovej verzii. Medzi malými autami je dobrá prevodovka Easytronic od automobilky Opel Sensodrive pre Citroen C3 a CVT v modeloch Ford C MAX a Mitsubishi Outlander. Jednou z výhod automatu je šetrenie motora, pretože elektronika ho nenechá pretočiť alebo naopak dusiť na nízkych otáčkach.

• život v meste
• slabé zručnosti za volantom
• veľký počet kilometrov ročne
• silný motor

• klasické automatické prevodovky hydrodynamickým meničom
• automatické s variabilnou zmenou prevodového pomeru CVT
• robotizované manuálne prevodovky
• dvojspojkové automatické prevodovky DSG

Kick down – po stlačení plynu na podlahu prevodovka samočinne podradí
P – parkovací režim prevodovky
N – neutrál potrebný na odtiahnutie vozidla
D – jazdný režim
R – spiatočka
+/- – manuálne radenie prevodu

komfort jazdy pomalšie reakcie
príjemná jazda v meste vyššia nákupná cena
šetrenie motora a podvozka náročnejšie opravy
bezpečnosť pre menej zručných šoférov vyššia hmotnosť
jazda v kopcoch

Vozidlo verzia prevodovka príplatok* Sk(Eur)
Škoda Fabia 1,6 16V (77 kW) automat / 6 40 000 (1328)
Suzuki Swift 1,5 VVT (75 kW) automat / 4 25 000 (830)
Peugeot 207 1,6 BVA (88 kW) automat / 4 40 000 (1328)
Citroen C3 1,4 16V (65 kW) Sensodrive/5 20 000 (664)
Opel Corsa 1.2 (59 kW) Easytronic/5 25 000 (830)
Škoda Octavia 2,0 TDI (103 kW) DSG / 6 65 000 (2158)
Volkswagen Golf 1,4 TSI (125 kW) DSG / 6 66 900 (2221)
Citroen C4 Picasso 1,6 HDI (80 kW) robotizovaná /6 25 000 (830)
Audi A4 1,8 TFSI (118 kW) multitronic 66 650 (2212)
Citroen C5 2,0 HDi (100 kW) automat / 6 85 000 (2821)
Renault Laguna 2,0 dCi (110 kW) automat / 6 64 000 (2124)
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi (114 kW) automat / 5 50 000 (1660)
Suzuki Grand Vitara 2,0 JLX (103 kW) automat / 4 30 000 (996)

*príplatok je rozdiel ceny medzi verziou s manuálnou a automatickou prevodovkou

Zuckerberg prelietal v tryskáči 1,6 milióna a emisie prudko rastú.
Trnavský súd zatiaľ nepovedal, či ju bude súdiť napriek zlej psychike.
Záhorie má podľa klimatológa najvyššiu pravdepodobnosť vzniku tornád.
Vojna na Ukrajine pokračuje.
Bývalá sudkyňa nie je jediná, kto má byť z čoho traumatizovaný.
Lightyear 0 zvládne tisíc kilometrov bez nabíjačky.
Ostrov si obľúbili nudisti.
Pozrite si, na akých autách prišli.
Nový model má svoje muchy.
Posledný kus zíde z linky v roku 2025.
Ďalšie weby skupiny: Prihlásenie do Post.skSlovak SpectatorAgentúrne správyVydavateľstvoInzerciaOsobné údajeNávštevnosť webuPredajnosť tlačePetit AcademySME v škole
© Copyright 1997-2022 | Petit Press, a.s.

source