Pri sledovaní niektorých influencerov na sociálnych sieťach sa môže zdať, že zarábanie peňazí je mimoriadne jednoduchá činnosť. Ako získať základy denného obchodníka za 30 minút, alebo ako zarobiť tisíce na kryptomenách, to sú tituly videí, ktoré lákajú publiká do svojich osídiel. Finančné odporúčania na sociálnych sieťach, ako Instagram a TikTok, sa stali takými obľúbenými, že vďaka nim vznikol nový typ influencera – takzvaný finfluencer alebo finančný influencer.
Foto: Shuterstock

Finfluenceri ponúkajú rôzne typy odporúčaní. Existujú takí, ktorých rady môžu byť dobre mieneným rozširovaním obzoru vo svete financií. Mnohí z nich však nabádajú na rôzne pochybné obchody až podvody. Preto je pri ich sledovaní dôležité spomaliť, zamyslieť sa a kriticky zvážiť, koho rady sa oplatí počúvať.
Popularita retailového investovania v posledných rokoch výrazne vzrástla. Dôvodom bola pandémia koronavírusu, ktorá prinútila ľudí zostať doma. Veľa z nich sa rozhodlo tento čas využiť na rozšírenie svojho obzoru vo svete investovania. Podporení priaznivou situáciou na trhu – keď sa po prvotnom šoku z pandémie aktíva rýchlo vracali naspäť – si novopečení investori začali rýchlo veriť.
Táto situácia bola viditeľná najmä na trhu s kryptomenami, ktoré od roku 2020 do konca roka 2021 rástli rádovo v desiatkach až stovkách percent. Objavil sa aj nový trend NFT, ktorý si taktiež rýchlo získal popularitu u bežného obyvateľstva.
Vírusová popularita investovania ovplyvnila aj influencerov sociálnych médií, ktorí sa rýchlo chytili nového trendu a začali ponúkať rady na sociálnych sieťach, ako TikTok, Instagram a YouTube. Stali sa novodobým zdrojom informácií pre zástupy mladých ľudí a zrodilo sa aj ich nové pomenovanie – finfluencer, čiže finančný influencer.
Mnohí z nich, bez akejkoľvek predošlej skúsenosti alebo vzdelania v oblasti investícií, začali verejnosti ponúkať „overené“ spôsoby, ako investovať. Počet finfluencerov na sociálnych sieťach rastie dodnes. Stačí, ak do vyhľadávania na TikToku zadáte #investing, #crypto alebo #personalfinance a objavia sa vám milióny videí s miliardami zobrazení. Instagram a YouTube sú taktiež preplnené množstvom finančných odporúčaní.
„Zatiaľ čo sociálne platformy sú hostiteľom aj serióznych osobností, ktoré poskytujú dôveryhodné rady, existuje nebezpečná frakcia finfluencerov bez akýchkoľvek zručností alebo skúseností,“ povedala Sarah Colesová z britskej investičnej spoločnosti Hargreaves Lansdown pre portál Guardian.
„Problém je v tom, že ktokoľvek sa môže stať finfluencerom. V skutočnosti im veľmi uľahčuje život to, že sú neregulovaní a nikto nesleduje, čo hovoria, takže môžu povedať, čo sa im páči, a to  akýmkoľvek spôsobom. Sociálne médiá sú navrhnuté špeciálne tak, aby oslovili každého, kto ich používa,“ hovorí ďalej.
Problém to predstavuje najmä pre mladých ľudí. Podľa prieskumu spoločnosti Hargreaves Lansdown si väčšina ľudí vo veku 18 až 34 rokov vybudovala záujem o investície prostredníctvom sociálnych médií namiesto tradičných spravodajských webov.
Približne dvaja zo šiestich Britov vo veku 18 – 26 rokov investovali prvýkrát v priebehu 12 mesiacov od mája 2020 do mája 2021, a viac ako polovica týchto investorov priamo sleduje investičné rady zo sociálnych médií. Prieskum spoločnosti Interactive Investor zistil, že takmer polovica 18- až 26-ročných si vybrala kryptomeny ako svoju prvú investíciu. Podobný prieskum od spoločnosti F&C zase zistil, že 6 z 10 investorov v tejto vekovej skupine si kúpilo nejakú akciu vďaka odporúčaniu na sieti Reddit.
„‌Ak používate sociálne médiá a máte na výber rozumné rady od regulovanej firmy, doplnené množstvom varovaní pred rizikom, vďaka ktorým všetko znie desivo, alebo jednoduché 30-sekundové video s tipom od finfluencera, vďaka ktorému to znie úplne spoľahlivo, ľudia sú v pokušení rozhodnúť sa pre to druhé,” vysvetľuje S. Colesová.
Aj tu, ako pri všetkom, platí, že každá minca má dve strany a existujú dva hlavné typy tvorcov obsahu. Tí, ktorí propagujú uletený životný štýl, povzbudzujú svojich sledovateľov, aby sa zapojili do denného obchodovania (stávkovanie na krátkodobý pohyb ceny akcií),  propagujú často pochybné kryptomeny a NFT, a typy obchodovaní, ako je forex (vysoko rizikové obchody s cudzími menami, ktoré si vyžadujú určitú úroveň trhových znalostí).
Na druhej strane sú zase oveľa miernejší finfluenceri, z ktorých mnohí majú trvalé zamestnanie vo finančnom poradenstve a tvorbe videí sa venujú vo voľnom čase. K nim patrí napríklad Mark Tilbury, 53-ročný podnikateľ, ktorý sa stal finfluencerom s cieľom učiť mladých. Na TikToku a YouTube si rýchlo vybudoval základňu s viac ako 6,5 milióna fanúšikov a pre portál Financial Times uviedol, že influenceri vstúpili do medzery vytvorenej nedostatkom finančného vzdelania.
„To, čo ma skutočne šokovalo a motivovalo začať robiť videá, je, že tieto veci sa na školách stále neučia. Ste naučení ísť a nájsť si prácu a robiť od 9.00 do 17.00. Nikto vás však neučí, čo robiť so svojimi financiami,“ hovorí Tilbury.
Pri tomto type finfluencera je na prvý pohľad viditeľný rozdiel v rétorike, pričom často varuje pred rizikami, ktoré môžu na trhu vzniknúť. Títo finfluenceri vám nikdy nepovedia, ako zarobiť tisíce za pár minút, ale prinášajú rady, ako si ušetriť časť výplaty, alebo investovať počas dlhodobého horizontu do overených spoločností.
Asi nikoho neprekvapí fakt, že väčšina finfluencerov sa rozhodla zamerať na tento typ obsahu kvôli peniazom. Pre stovky spoločností, ktoré sa zameriavajú na obchodovanie, fintech alebo kryptomeny, sú sociálne platformy ideálnym miestom na získanie nových zákazníkov. A rady zaplatia finfluencerom desiatky až stovky tisíc dolárov, aby propagovali ich služby.
Tom McGillycuddy, spoluzakladateľ investičnej platformy Tickr, hovorí, že jeho spoločnosť začala využívať TikTok na marketing v apríli 2020 a „bola prekvapená odozvou, pokiaľ ide o dosah a kvalitu zákazníkov“.
„Mali sme pocit, že odvetvie sociálnych médií a investovania sa bude vylučovať. Dnes môžeme použiť siete influencerov, aby sme rozširovali svoju zákaznícku základňu. Vnímam to ako tektonický posun v tom, ako sa ľudia učia o financiách a vytváraní bohatstva,“ uvádza.
Aj keď je TikTok často spájaný s tínedžerským publikom, spoločnosti ho považujú za užitočný pri nábore potenciálnych klientov vo veku približne 25 až 40 rokov.
„Keď sme začali používať TikTok, niektorí ľudia to kritizovali. Povedali, že je to pre tínedžerov a veľmi mladých ľudí. Ale dosah TikToku je dnes veľmi veľký,“ hovorí vedúci marketingu v sporiacej a investičnej aplikácii Plum Paulo Pachi.
Obchodná platforma Freetrade tento rok tiež zvýšila svoje výdavky na influencerov. Reklamy na sociálnych médiách prostredníctvom finfluencerov sa dokonca stali jednými z jej najväčších marketingových výdavkov. Marketingový riaditeľ a spoluzakladateľ Viktor Nebehaj za tým vidí vplyv globálnej finančnej krízy z roku 2007, ktorá zanechala u mladších zákazníkov nedôveru v tradičný finančný systém.
„Pred rokom 2008 sa dôverovalo ľuďom v oblekoch a zamestnancom v investičných bankách. Teraz sú tieto skupiny vnímané skôr ako podvodníci. Celá kultúra sa zmenila,“ hovorí odborník.
Koľko zarábajú finfluenceri
Sociálne médiá môžu byť lukratívnym biznisom pre ľudí s veľkým počtom sledovateľov a so schopnosťou tlačiť zákazníkov k finančným produktom. Podľa údajov talentovej agentúry špecializujúcej sa na sociálne médiá Bullish Studio sa plat veľkého a etablovaného finfluencera pohybuje okolo 500-tisíc dolárov ročne. Tvorcovia dostávajú zaplatené okolo 100 až 1 500 dolárov za reklamu v ich príbehoch na Instagrame a od 1 000 do 10-tisíc dolárov za jeden príspevok v ich informačnom kanáli. Pre finfluencerov na TikToku sa cena jedného príspevku môže pohybovať od 2 500 do 20-tisíc dolárov v závislosti od virality videa a počtu ich sledovateľov.
Dôkazy o tom, že rastúca popularita investovania na sociálnych médiách išla ruka v ruke so zvýšeným rizikom, priviedli finfluencerov pod drobnohľad regulačných orgánov. Mnohé orgány však zdôrazňujú, aké ťažké je pre nich strážiť sociálne médiá. Dôvodom je nedostatočný dosah. Ak domáci sledovateľ začne sledovať účet so sídlom v zahraničí, právna páka pre regulujúci úrad je de facto nulová.
Napríklad anglický Úrad pre dohľad finančného správania (FCA) varoval, že noví investori môžu podstupovať príliš veľké riziko prostredníctvom produktov, ako sú kryptomeny a devízy. Zatiaľ čo FCA čiastočne obviňoval influencerov z podnecovania riskovania, priznal tiež, že ľudia do 30 rokov nie sú „kategóriou spotrebiteľov, na ktorých sú zvyknutí“. Agentúra spustila digitálnu marketingovú kampaň v hodnote 11 miliónov libier, aby podporila vedomie verejnosti.
Ďalším nedostatkom je podľa regulačných orgánov nejasné označenie plateného obsahu. To funguje vo všeobecnosti na všetkých sociálnych sieťach, no ak je príspevok mienený ako reklama, mal by o tom jasne informovať. Štúdia anglického Úradu pre normy reklamy (ASA) tento rok zistila, že iba 35 % príspevkov na Instagrame, ktoré skúmala, spĺňalo túto požiadavku.
Zvládnuť excesy finfluencerov na sociálnych sieťach je podľa odborníkov náročná úloha.      „Regulátor bude vždy o 10 krokov pozadu,“ hovorí generálna riaditeľka finančno-poradenskej spoločnosti Boring Money Holly Mackayová a dodáva: „Aj keď sa mu podarí odstaviť nečestného influencera, na jeho mieste sa objaví niekoľko ďalších.“
Vzhľadom na to, že miesta, ako Instagram a Tik Tok, sú dostupnejšie ako tradičné kanály vo svete investovania, nie je prekvapujúce, že sa ľudia nechajú vtiahnuť do tejto témy. Ako sa na tento novodobý fenomén pozerajú psychológovia?
„Ľudia využívajú sociálne médiá na finančné poradenstvo, pretože je to pre nich prirodzené miesto. V podstate je to novodobý ,sexy´ spôsob, ako začať chápať investovanie. A čím je influencer príbuznejší, tým je pravdepodobnejšie, že ho budú nasledovať,“ povedala pre portál Cosmopolitan docentka psychológie na Nottingham Trent University Dr. Daria Kussová, ktorá sa špecializuje na kyberpsychológiu.
Dr. Dominik Piehlmaier, lektor marketingu na University of Sussex Business School, ktorého výskum sa týka spotrebiteľského finančného rozhodovania, súhlasí s tým, že ľudia dôverujú finfluencerom, pretože je v nich určitý prvok známosti alebo preto, lebo majú život, ktorý im závidia. Títo „guruovia“ podľa neho priťahujú pozornosť ľudí tým, že pôsobia sebavedome, no niektoré z produktov, ktoré odporúčajú, môžu byť nebezpečné.
„Prejavy nadmernej sebadôvery vedú nasledovníkov k presvedčeniu, že jednotlivci sú dobre informovaní. Ale to je len ich vnímanie,“ hovorí odborník. „Táto dôvera vedie k väčšiemu počtu sledovateľov, vďaka čomu pôsobia dôveryhodne, čo znamená, že ich nasledovníci sú ochotní podstupovať väčšie riziko. A áno, môže sa to veľmi rýchlo pokaziť,“ varuje D. Piehlmaier.
Pri súčasnom veľkom množstve rád v sociálnych médiách sa oplatí dodržiavať niektoré základné pravidlá pri rozhodovaní o tom, do čoho investovať svoje peniaze:
1) Kto vám radí? Na to, aby ste sa mohli stať finfluencerom na sociálnych médiách nepotrebujete žiadne znalosti, zručnosti či skúsenosti. K osobnostiam teda pristupujte so zdravou mierou skepticizmu.
2) Popularita sa nerovná úspechu. To, že má video 100-tisíc videní, ešte neznamená, že obsahuje radu, ktorú sa oplatí počúvať. Ak existuje nejaké video, o ktorom si myslíte, že by pre vás mohlo byť užitočné, použite ho ako východiskový bod pri vlastnom výskume.
3) Vždy je bezpečnejšie predpokladať, že niekto nie je odborník, pokiaľ vám nedokáže opak. Nedostatok regulácie na sociálnych sieťach má za následok, že ľudia môžu o sebe hovoriť, čo chcú a ich tvrdenia sa vôbec nemusia zakladať na pravde.
4) Uistite sa, že máte úplný obraz. Investovanie veľmi závisí od časového horizontu. Ak vám niekto povie, že za posledný mesiac zarobil investovaním 50 %, môže to byť pravda. To však ešte neznamená, že za dlhšie časové obdobie, napríklad za rok, nie je ešte stále v mínuse.
5) Aby ste mohli robiť investičné rozhodnutia, je dôležité mať poruke všetky dostupné informácie, najmä ak vám niekto hovorí, že má istý spôsob, ako rýchlo zarobiť peniaze.
6) Nie vždy sa vás finfluencer snaží oklamať, aj on je len človek a sám nemusí byť o danom probléme dostatočne informovaný. Pokiaľ je to možné, zistite, odkiaľ má informácie, ktoré propaguje.
7) Uistite sa, že nejde o podvod. V čase, keď sú kybernetické podvody každodennou skutočnosťou, sa na sociálnych sieťach množia podvody. Napríklad na Instagrame sa za rok 2019 objavilo cez 356 podvodných schém, pričom väčšina obetí bola vo veku 20 až 30 rokov. Podvodníci sľubovali vysoké výnosy do niekoľkých hodín od investovania.
8) Nie je všetko o rýchlom zbohatnutí. Veľké výnosy vždy upútajú pozornosť. Ale bezpečné investovanie sa vracia pomaly, časom, aj keď sa to môže zdať nudné, môže tiež zmeniť váš život za niekoľko rokov.
9) Nespoliehajte sa na ľudí, o ktorých si myslíte, že sú ako vy. Existuje mnoho bežných spotrebiteľov, ktorí zdieľajú svoje skúsenosti so sporením a investovaním. Niektorí však nikdy nič neinvestovali a snažia sa len chvastať sa pred internetovým publikom.
Dôchodkovým fondom sa tento rok stále nedarí tak, ako by si želali. V roku 2021 si pripísali rekordné zisky, no v tomto roku sú zatiaľ
Spoločnosť pracuje s jedným z najnižších počtov podriadených finančných agentov, v súhrne obratu však patrí medzi tých najväčších
Azerbajdžanský Startup SmilePay spúšťa svoj biometrický platobný systém založený na rozpoznávaní tváre. Fintechový projekt, nazvaný v
Slovenské domácnosti zažívajú finančne náročné časy. Na jednej strane je to predovšetkým najvyššia inflácia od roku 2000, no na druhej
Britská banková a finančná skupina Barclays priebežne zatvára svoje kamenné bankové pobočky. Najnovšie ohlásila ukončenie činnosti
Špeciálne predvoľby telefónnych čísel (0)888 mali už od augusta 2022 ľudí upozorniť na to, že hovor z im neznámeho čísla má
Dynamický vývoj v poslednom období zavŕšený vyše desaťnásobným rastom cien plynu a elektriny na burzách ovplyvnil aj rastúce ceny
Národná banka Slovenska schválila prospekty dlhopisov dvom finančným spoločnostiam. Presnejšie ide o spoločnosti J&T Global Finance XIV a
Ratingová agentúra Moody’s varovala Slovensko pred zhoršením hodnoty jeho ratingu. Príčinou má byť najmä závislosť Slovenska od dodávok
V hotovosti a na bankových účtoch si držia Slováci až 60 % svojich finančných aktív. V investovaní zaostávame za vyspelejšími krajinami
V angolskej bani patriacej austrálskej ťažobnej spoločnosti Lucapa Diamond Company našli unikátny diamant. Presnejšie je to ružovo zafarbený
Obdobie, keď bol ten najvhodnejší čas na kúpu nehnuteľnosti kvôli jej prenájmu či neskoršieho predaja, sa pomaly končí. Rast predaja
V prvom polroku 2022 uzatvorilo účastnícku zmluvu v treťom pilieri 46 425 ľudí, čo znamená nárast počtu nových zmlúv o 7,6 % v porovnaní
Takmer 80 % rodičov založilo alebo uvažuje o založení určitej formy sporenia pre svoje deti. Sú to práve rodičia, na koho sa deti veľmi
Ďalšie finančné spoločnosti sa rozhodli emitovať dlhopisy v hodnote niekoľkých desiatok miliónov eur. Prvou z nich je Československá
Za prvých šesť mesiacov roka 2022 si na dôchodok v druhom pilieri začalo sporiť takmer 30-tisíc sporiteľov. Do druhého piliera vstupujú
Investovanie predstavuje jeden zo skvelých spôsobov, ako zhodnotiť svoj majetok. Možností, do čoho investovať, je veľké množstvo. Niektorí
Zbieranie známok patrí dlhé roky k obľúbeným koníčkom mnohých ľudí. Hoci na Slovensku sa mu venovali pravdepodobne najmä staršie

source