SR plánuje dotovať elektromobily sumou 4000 – 5000 eur. Aj po započítaní dotácie však vychádzajú elektro autá draho. Veď cena priemerného elektromobilu sa pohybuje okolo 30 – 35 tisíc €. Prečo sa kupujú také autá? Okrem ekologických aj pre ekonomické dôvody. Náklady na prevádzku a „palivo“ sú neporovnateľne nižšie. 100 km prejdete v priemere za 1,5 – 2,5 eura. Pri spaľovacích autách je to 6 – 10 €/100 km. Dlhé používanie náklady na prevádzku sa vrátia. Aká je však doba návratnosti? Oplatí sa vôbec „trápiť“ sa s elektromobilom?
Pri akom nájazde sa vám oplatí kúpiť radšej elektrické auto než spaľovací ekvivalent? Naposledy sme mali v redakcii na test Nissan Leaf. Ide o najrozšírenejší elektromobil na svete, takže sa výborne hodí k výpočtu. K Nissanu som vybral konkurentov s rôznym druhom pohonu. Benzínovým zástupcom je Ford Focus 1,5 EcoBoost. Naftu reprezentuje Volkswagen Jetta 2,0 TDI. Pre zaujímavejšie porovnanie som nevynechal ani hybrid Toyotu Prius 4. generácie a auto na LPG priamo z výroby Hyundai i30 1,4i LPG. Prečo som vybral práve týchto zástupcov? Pretože sme ich testovali a máme s nimi v redakcii skúsenosti. Poznáme ich reálnu, nielen laboratórnu spotrebu. Ako iste viete, papierová spotreba podľa NEDC je veľmi nepresná a preto by bolo počítanie návratnosti podľa udávanej spotreby nezmyselné. Do výpočtu som zahrnul základné ceny motorizácií. Výbava sa teda môže líšiť.
Návratnosť elektromobilu voči spaľovacím autám (aký počet musíte prejsť na Leafe, aby sa vám vrátili vynaložené prostriedky na vyššiu kúpnu cenu).

0,15/
0,08(NT) €/kWh

*NT – nízka tarifa
Náklady na elektrickú energiu sú v porovnaní s benzínom alebo naftou omnoho nižšie. V prípade dieselového auta sa však tak rýchlo nevrátia.
Prepočet nezahŕňa náklady na servis a ani amortizáciu vozidla. Aj keď pre prvého majiteľa by mali byť servisné náklady na elektromobil nižšie než na spaľovacie auto. Možno vám napadne argument, že majiteľ elektro auta bude musieť riešiť výmenu batérií. Je to možné, ale prvého majiteľa sa to asi týkať nebude. Väčšina ľudí si nechá nové auto 3 – 6 rokov a potom ho posúva ďalej. Takéto obdobie by mali vydržať veľkokapacitný akumulátor úplne bez problémov a len s malou stratou pôvodnej kapacity. Výmena batérií mimo záruky sa bude týkať možno až druhého alebo tretieho majiteľa. Skúsenosti v tejto oblasti zatiaľ chýbajú, pretože elektrické autá sa vo veľkom začali predávať až po roku 2010.

Pri výpočte vychádzam z toho, že budete nabíjať vždy doma. V realite však môžete nabíjať v práci alebo na verejných nabíjačkách. Niektoré sú úplne zdarma, iné zase platené. Vo výpočte je použitá priemerná cena elektrickej energie 0,15 €/kWh. V prípade nízkej tarify (NT) 0,08 €/kWh.

Benzínové auto
Ak porovnáme Focus 1,5 EcoBoost (spotreba 7l/100 km) s Leafom, tak sa investícia do elektromobilu vráti po cca 160 000 km. V prípade, že budete nabíjať len v noci cez nízku tarifu (0,08 €/kWh), tak bude návratnosť približne 135 000 km. Ak však vezmem do úvahy dotáciu na nákup elektromobilu v hodnote 5000 €, tak návratnosť klesne na cca 80 000 km resp. 70 000 km.

Naftové auto
V prípade porovnania naftovej Jetty so spotrebou 5,2 litra je návratnosť elektromobilu približne 340 000 km resp. 250 000 pri nízkej tarife. Ak počítame s dotáciou tak je to približne 190 000 km a 140 000 km.

Hybridné auto
Toyota Prius najnovšej generácie dokáže reálne jazdiť len za štyri litre. Ako si bude viesť v porovnaní s Leafom? Elektromobil sa oplatí už pri nájazde 75 000 km. Pri nízkej tarife dokonca už pri 50 000 km. Môže za to pomerne vysoká cena Priusu. Ak počítame s dotáciou 5000 eur tak cena Leafu je dokonca nižšia (v prípade, že dotácie nebudú aj na Hybridy bez zástrčky).

Auto na LPG
Hyundai i30 LPG dokáže v priemere jazdiť so spotrebou okolo 7 litrov. Pri cene paliva len 0,528 €/l je návratnosť až 1 350 000 km! Pri nízkom tarife 666 000 km. Ani dotácia 5000 eur veľmi nepomôže a návratnosť je 920 000 km resp. 450 000 km.
Niektoré výpočty ukazujú, že áno. V porovnaní s hybridom je návratnosť pomerne rýchla, ale musíte počítať s tým, že elektromobil bude stále kompromisom. Hybrid môžete používať ako normálne vozidlo bez obmedzení. Elektromobil budete dnes len ťažko akceptovať ako primárne auto v rodine, najmä kvôli dojazdu. Úlohu druhého auta však dokáže plniť dokonale.

Po započítaní dotácií dáva nákup elektromobilu zmysel aj pri porovnaní s benzínovým autom. Návratnosť je tu v rozmedzí 70 000 – 80 000 km. Naopak, elektromobil v porovnaní s naftovým pohonom a LPG úplne prepadol. Z ekonomického hľadiska sa pre prvého majiteľa jednoducho neoplatí. Najmä ak počítame s tým, že máloktorý prvý majiteľ najazdí s autom viac ako 150 000 km.
A ako je to u vás? Je pre vás elektromobil akceptovateľná alternatíva k spaľovaciemu autu?
Nie ste ešte zaregistrovaný?
62 komentárov
Neviem ako vy, ale ja by som kúpil LPG auto na cestovanie do práce a mestskú premávku.
@MišoFeJa som si kúpil elektromobil a i e auto by som už nikdy nechcel ! Takmer žiadny servis ! Žiadna výmena olejov filtrov sviečok remeňov a podobnych múzejných exponátov ! Článok je tendenčný proti elektromobilom… čomu sa čudujem pretože pre vodičov je elektromobil sloboda ! Už viac nie ste otrokom naftových sejkov… elektromobil Vám šetrí do vrecka ! A spalovak Vám z vrecka vyberá ! V tom je podstatný rozdiel ! Čo sa týka ekologie… tak spalovaky používajú omnoho viac škodlivú batériu … olovenu jedovatú ! Čo sa elektriny týka… tak spalovaky ju potrebuju viac ! Rafinérie na výrobu benzínu a nafty spália toľko elektriny čo by stačila pre celé Slovensko na 1 rok jazdenia zdarma na elektromobiloch ! A to nerátam elektrinu ktorú potrebuju samotné benzínové pumpy ! A čo sa ekologie týka… ani si nechcem predstaviť kde končia miliardy litrov motorového a prevodového oleja zo spaľovakov ktoré v servisov vypustia ! O následkoch na ekológiu i ropných plošinách a tankeroch ani nehovorím…Jednoznačne elektromobil !
Článok je výborný. Konečne sa našiel niekto, kto popísal reálne výhodnosť či nevýhodnosť kúpy elektromobilu z pohľadu nákladov na pohonné hmoty. A ukázalo sa, že v porovnaní s LPG to až taká výhra nie je. Som zvedavý, či aj autora článku budú diskutéri označovať za debila ako označovali mňa, keď som tvrdil to isté. Teda že je výhodnejšie kúpiť auto s LPG ako elektromobil. Okrem iného aj preto, lebo LPG možno namontovať takmer do každého auta a tak má zákazník na výber z množstva modelov áut, kým elektromobilov je len obmedzený počet modelov a o dizajne by sme tiež mohli viesť diskusie. Okrem toho by bolo zaujímavé porovnať ešte ekologickosť elektromobilu a auta na LPG. Lebo ja mám podozrenie, že pri výrobe elektriky vzniká možno porovnateľné ekologické zaťaženie ako pri výrobe a spaľovaní LPG.
@deboTrochu zle som sa vyjadril. Vysokú cenu elektromobilu nevyváži ani nízka cena pohonnej hmoty (elektriky) elektromobilu. Vozidlo s LPG je z ekonomického hľadiska výhodnejšie. Aspoň v súčasnosti.
@deboA LPG je výhodnejšie aj z praktického hľadiska. A to bezkonkurečne a ešte aj dlho bude. A netreba zakazovať vjazd do podzemných garáží, ale treba tlačiť aby tam boli namontované snímače plynu. Stojí to pár euro, ale legislatívci takú úpravu zákona neprijmú, pretože treba pretlačiť elektromobil a akúkoľvek alternatívu treba sabotovať.
@deboNo vysvetli niekomu, že výroba a recyklácia bateriek nieje veľmi ekologická. Stačí si pozrieť na wiki ako sa získavá Lítium, Nikel, Cadmium, Olovo a tiež niečo o recyklácii.

@deboRád by som upozornil, že ani s tým LPG to nie je také ideálne! Mal som ho na Ford Mondeo 2.0 a odišli mi vstreky. V nádrži som mal nejaký „acetónovo“ páchnuci bordel! Dcéra si kúpila originál Opel Corsa LPG a po dvoch rokoch a dvoch týždňoch jej odišli vstreky a zobrali so sebou aj riadiacu jednotku! Našťastie jej väčšinu nákladov preplatili! Vysvetlenie je, že benzín teraz obsahuje bio zložku a tá dokáže „skysnúť“ a to zanesie vstreky! Ďoporučenie servisu Opel, treba používať plyn a benzín pol na pol s aditívom, aby sa čistili vstreky! Takže reálne náklady na plyn sú vyššie ako len cena plynu, alebo potom po 60 tis. treba prirátať min. vstreky!
@Mimoxx1Mimmoxx1, treba povedať aj B ,

vstreky odišli kvoli tankovaniu lacného plynu s vysokým obsahom síry !!!!

treba tankovať auto plyn na Slovnafte a nebudu žiadne problemy
ja som najazdil na LPG už 90 000 km a nič mi neodišlo

je pravda,že s LPG sa da ušetriť tak 1/3 nakladov na vozenie,lebo treba viac šlapať na pedál…
ale aby niekto striedal benzin a LPG pol na pol tak by bol ma-gor podĺa mňa…
@Laco 1Dík za inšpiráciu, ozaj sme tankovali lacný plyn, ale keď som sa pýtal na kvalitu,tak všetci tvrdili, že to majú od rovnakého dodávateľa a meniť sa dá len pomer propánu a butánu, podľa zimnej a letnej sezóny. Tak neviem? Čo viem, tak obsah síry sa rieši pri benzíne, keďže ruská ropa ho má zvýšený, ale môže to byť aj pri plyne.
@Laco 1Laco1 má pravdu. Problém vznikne pri tankovaní nekvalitného LPG. Keď som mal LPG tak som tankoval na Slovnafte a auto bez jedinej poruchy a problému spravilo 130 000 km.
@Mimoxx1…ale to by si musel mať priamy vstrek aby cez jedny vstrekovače išiel BA aj LPG… …a ak nemáš, tak vstrekovače na LPG sú zvlášť v saní, tak ako aj tie benzínové a nekvalitný benzín ich nemá ako ovplyvniť…
@deboEkologickosť elektromobilu je v prvom rade závislá od danej krajiny. Určite nebude ekologické v Mexiku (skoro všetky elektrárne spaľujú uhlie), ale určite ekologickejšie ako LPG bude v trebárs Rakúsku (solárna, veterná, … vo veľkej miere)
@deboEkologickosť elektromobilu je v prvom rade závislá od danej krajiny. Určite nebude ekologické v Mexiku (skoro všetky elektrárne spaľujú uhlie), ale určite ekologickejšie ako LPG bude v trebárs Rakúsku (solárna, veterná, … vo veľkej miere)
@debourcite nie je porovnatelna…pri spalovani plynu na vyrobu elektriny v elektrarno je ucinost vyssia o niekolko desiatok %… a taktiez filtre a ine veci su na neporovnatelnej urovni oproti motoru
Pekne napísaný článok, no pre reálne porovnanie by sme potrebovali porovnať aj rovnaké triedy automobilu. Nissanom Leaf si totiž neviem predstaviť cestovať 5 ľudí 500 km na jeden záťah, zatiaľ čo napr. s Focusom to až taký problém nie je (nehovoriac o dodatočnej batožine). Vhodnejšie porovnanie s Leafom by som videl napr. s i20, Corsou alebo trebárs Polom. A tu už sa zrejme dostávame na vyššie čísla dojazdu, kvôli nižším obsatarávacím cenám aj o chlp menšou spotrebou.
@manoNissan Leaf je rozmermi a vnútorným priestorom porovnateľný s nižšou strednou triedou (na dĺžku má až 4 455 mm). Aj keď zvonku na to rozhodne nevyzerá kvôli nadpriemernej výške.
@Oliver TopSpeed.skNuž keď sa teraz dívam na vnútorné rozmery, tak priestor je takmer totožný s Pulsarom. Keď som v Leafe sedel, prisahal by som, že to je o triedu menšie auto 😀 takže sa ospravedlňujem, ten prepočet sedí tak ako je 🙂
Ešte by sa do tabuľky hodilo CNG
@ThomiPokiaľ mi je známe, tak na CNG sa jazdí drahšie ako na LPG. Ale ľudia si to montujú, pretože s tým môžeš do podzemných garáží a parkovacích domov.
No ja som si kedysi porovnaval Teslu Model S P90D vs BMW 535xd a tiez Tesla Model S P90D vs Audi RS4 a v oboch pripadoch mi vysla navratnost taka, ze som to elektro hned zavrhol 🙂 Pri RS4 to bolo 7 rokov, na BMW dokonca 9 rokov. To bolo pri zapocitani nakupnej ceny, PZP+Kasko, pohonne hmoty a elektrika, bezny spotrebak ako olej, gumy, stierace, filtre a rocnom najazde 20tis km. V hre su samozrejme aj neocakavane opravy, ale tie su sakra vysoke pri vsetkych 3 autach a vycislit sa objektivne nedaju. V kazdom pripade je investicia do elektra dost nevyhodna, aspon mne to nedavalo najmensi dovod ist do Tesly, hlavne s ohladom ze musi po tom vsetkom este cakat na nabijacke ako pako 🙂
Zatiaľ čo auto so spalovacím motorom bez problémov predáte aj s 200000km na tachometri za slušnú cenu, skúste predať elektromil s toľkými najazdenými kilometrami! 😀 Len blázon zaň vyhodí peniaze s vedomím, že čoskoro bude musieť kupovať nový akumulátor, za ktorý by si kúpil nové auto so spalovacím motorom. Radšej kúpi nový motor, než by mal kupovať nové akumulátory. Čím viac km najazdí, tým viac opotrebuje akumulátor. Koľko nabíjacích cyklov vydrží? Mimochodom akumulátory treba nabíjať, aj keď sa s autom „dlhšie“ nejazdí, aby sa zabránilo poškodeniu akumulátorov. Aká je záruka na akumulátory? Na počet rokov, alebo počet kilometrov, počet nabíjacích cyklov…? Koľko km sa dá na nich najazdiť, keďže ich životnosť sa dá počítať na nabíjacie cykly? Akumulátory nejde nabíjať do nekonečna. Ak majiteľa elektrického vozidla čaká počas jeho prevádzky výmena akumulátorov, treba to pripočítať k nákladom na „pohonné hmoty“! Aké sú ceny za likvidáciu elektromobilu, akumulátorov…? Môže sa komfort cestovania elektromobilom v našich klimatických podmienkach rovnať komfortu cestovania automobilom so spalovacím motorom? Ak nechcete, aby vám v ňom bola v zime zima, rapídne sa zníži jeho dojazd, a budete mať problém s ním jazdiť dlhšie trasy, a najazdiť tak dostatok km, aby sa vám vrátila investícia za jeho kúpu.
@NespoznanýTreba si uvedomiť, že ak v zime na plný akumulátor najazdíte napríklad len polovičnú vzdialenosť, zvýši sa vám spotreba energie dvojnásobne, ale čo je omnoho horšie, zníži sa vám životnosť akumulátora o polovicu. U akumulátorov sa nepočíta, koľko km na nich najazdíte. Môžete rovnakú vzdialenosť podľa podmienok prejsť na 50 „plných akumulátorov“ (50 nabíjacích cyklov) ale aj na 100, teda za dvojnásobnú cenu energie, a dvojnásobné opotrebovanie akumulátora. (Až o polovicu sa asi výkon nezníži, to je len príklad.) Tým som chcel len povedať, že podstatné sú nabíjacie cykly, teda koľko krát majiteľ musel nabiť akumulátory, aby najazdil tie kilometre, ktoré má na tachometri. Tie akumulátory môžu byť aj dosť nebezpečné, lebo ak sa vám „zapečie“ jeden článok, prispôsobí sa mu výkonom celý akumulátor. Neviem, ako to má kto riešené, ale ja som to mal tak, že keď mi poklesol výkon nejakého článku na polovicu, poklesol na polovicu výkon celého akumulátora. Vždy sa výkon akumulátora prispôsoboval najslabšiemu článku v ňom. Keby sa to stalo pri predbiehaní, bol by to prúser. Pri nehode je akumulátor tiež dosť nebezpečný. Myslím, že lítium vytvára pri styku s vodou horľavé plyny. (V lejaku dostať šmyk… 🙁 )
@NespoznanýVacsina vyrobcov full elektro aut alebo hybridov dava zaruku na akumulatory 8 rokov (na poruchu a stratu kapacity mimo beznej straty). To je pomerne vyhodne pre ludi s velkym najazdom a/alebo ludi co casto nabijaju a minaju si nabijacie cykly. Ale priemerny vodic s malym najazdom to asi velmi nevyuzije, kym mu bateria zacne odchadzat tak ubehne aj tych 8 rokov a potom zostane cela financna tarcha vymeny na jeho pleciach. Sameho by ma zaujimala financna narocnost vymeny akumulatora, ci sa tym nahodou nezmaze rozdiel uspory na palive za dane obdobie. Cas ukaze.
@ClippyČo je to bežná strata kapacity? S čím ma výrobca odpinká? Ak tomu akumulátoru nedám zabrať, investícia do elektromobilu sa mi nevráti.
@Nespoznanýa kedy sa Vam vrati investicia do naftoveho alebo benzinoveho auta? teda ak nie ste podnikatel alebo zivnostnik…
@ClippyTu mas ….možeš si prečítať ako je to s baterkami a nemusíš pisať hluposti…

http://www.hybrid.cz/baterie-tesla-si-udrzi-pres-80-kapacity-i-po-800-000-km
@NespoznanýPrepac nepoznany, ale toto nie je pravda, teda ze by si v zime platil viac za elektrinu. Neviem, ako si k tomu dosiel, ale je pravda, ze v zime sa kapacita bat.mierne scvrkne ale ide o radovo 5-10%. No zaroven opotrebenie je omnoho mensie, pretoze bat.Li-ion vyslovene vyhovuje skor chladnejsie pocasie ako teplo nad 30 stupnov. Dalsia vec je bezpecnost. Baterie su skonstrouvane tak, aby sa nevznietili pri naraze, co napriklad ma hodne daleko od plastovych nadrzi dieslov alebo nebodaj benzinovych aut, a to uz ani nevravim, ako je vybusny benzin. Sorry ale je najivne si mysliet, ze spalovacie auta su su viac bezpecne ako LPG alebo elektro. A ohladne clanku baterie o ktorej pises a prisposobeniu sa celeho akumulatora asi pises skor o bateriach, ktore sa pouzivaju v modelarstve. To je ako porovnavat hrackarske auto s naozajstnym.
@NespoznanýKlameš….všetko sú tvoje domnienky a nesprávne hypotézy. Záruka na batérie u skoro všetkých výrobcov EV je 8 rokov. Tesla robila testy s 800.000 km a poklesom o 20 %. Ja mám 80.000 km s kapacitou 100% na Nissan Leaf. Chod do predajne Nissan BA a tam ti povedia, že aj keby poklesla kapacita tak vedia rekonštruovať baterku za pár 100 €. …prosím ta nepíš tu tvoje bludy. Ďakujem..
@oliverJa zasnem nad niektorymi komentarmi. Podla mna je elektromobil nenavratny oproti klasickemu. Na vine su baterie. Ved sa to da lahko spocitat kolko stoja. A pocitat navratnost podla spotreby robia deti. Cena za km sa sklada z mnohych zloziek a palivo je ta mnesia cast. To len na okraj. Vsetky baterie na baze litia nemaju viac ako 2000 cyklov v laboratornych podmienkach pri vybiti tak na 80%. Potom ma baterka 80% kapacity. A potom to uz klesa dost rychlejsie. Jedina sanca ako zvysit kapacitu je vybijat menej a nabijat castejsie. Preto tu podaktori bluznia s vysokymi kapacitami. Ale keby som baterku vyuzival na plnu kapacitu tak dlho nevydrzi. Chemiu clovek neoklame.

@NespoznanýPresne ako pises. Treba zohladnit opotrebovanie aku. Ale uz teraz su vysledky testov (napr.Tesla) velmi pozitivne, napr. baterie aj po 8 rokoch stratili len 8% s kapacity. Co pises ohladne nabijania/cyklov, nieje uplne pravda. Li-ion bat. pre zachovanie najvacsej zivotnosti je idealne pouzivat v rozsahu od 75% po 30% nabitia. Takze prave naopak, ak budes svoje e-auto s dojazdom 300km pouzivat denne na prejdenie 50km a nabijat napr. kazdu druhu noc, bateria by ti mala vydrzat omnoho dlhsie a to nie z dovodu menej cyklov, ale z dovodu, ze pouzivas zo svojej bat.len 35%. Samozrejme, ak pojdes niekam dalej, budes musiet pravdepodobne bateriu vyzmykat takmer do nuly, aby si nemusel stat napr. na ceste z KE do BA 2x ale len raz. Vid clanok nizsie Tesly jednej amer.pozicovne, ktore najazdili uz 800tis km s jednou bat, ktora stratila na kapacite po takomto zatahu len 20%. Z coho vyplyva, ze problem starnutia/prip opotrebenia baterii nie je taky vazny, ako skeptici predpokladali a teda sa da tvrdit, ze aj e-mobil po najazdeni 200tis km bude normalne predajny, bez potreby vymeny baterii pre noveho majitela.
Dalej tu nikto nespomenul alebo len velmi okrajovo zasadny rozdiel ak sa bavime len o financiach: a to je fakt, ze e-Auto nema ziadnu prevodovku ani olej v motore, ktore by bolo treba menit, pripadne filter pevnych castic, ktory sa pri diesloch zvykne velmi lahko opotrebovat pri castych kratkych jazdach pod 50km (a stoji 1000e) a teda naklady oproti spalovaciemu autu su polovicne. V pripade diesla este mensie. Su o tom viecere clanky, vid tu napr. https://electrek.co/2016/11/01/tesla-battery-degradation/
A na zaver: treba pripomenut moznost nabijat u seba doma = nestracat ziadny cas na pumpe ale hlavne neporovnatelny komfort – ticho pri jazde, a dynamika zrychlenia.. pripadne porovnanie opotrebovania (prevodovky a spojky) diesla a spotreby v castych zapchach oproti elektromobilu.
chvalim exaktnost clanku s realnym meranim a prepoctami, viac takych
treba si uvedomit, ze moderny elektromobil to nie su len nizke prevadzkove naklady ale aj kopa dalsich vyhod – napr.moznost „natankovat“ doma (v praci pripadne aj zadarmo), ticho pocas jazdy, plynula a okamzita akceleracia kedykolvek, ziadna rakovina z vyfuku popod nos, minimalne servisne naklady a napr.v pripade Tesly neustale pridavanie novych funkcii a vylepseni aj po nakupe elektromobilu… Najlepsie je vyskusat si elektromobil osobne a clovek vela krat zisti, ze nie vsetko co o elektromobiloch pisu automagaziny je aj pravda… Velke automobilky sa stale drzia svojho biznisu a vysokych ziskov. Z elektromobilov (zatial) este nevedia vydolovat vysoku ziskovost na ukor „spalovacich“ aut tak ich nastup automobilky zamerne zdrzuju. Ja osobne cakam uz len na nizsiu (normalnu) cenu 15000-20000 eur za auto typu Leaf je doma 😉
@Dodes (saurus)Hlavne v paneláku si človek natankuje doma 😀 Také auto sa ani nenabíja zo zástrčky na 230V, takže ho nenabijem kdekoľvek, a aj doma v garáži by som si musel upraviť elektrické rozvody. (Nič nie je zadarmo, tú energiu niekto zaplatí, a on vie prečo.) Výhoda je tichá jazda, svižná akcelerácia, ostatné je diskutabilné. U elektromobilu sa bez odborného servisu nezaobídeš, a elektronika je drahšia, ako nejaký, opracovaný „kovový odliatok“. Smrad ti neuniká od výfuku, ale z baní na ťažbu lítia, továtní na výrobu akumulátorov, výrobu energie…
@NespoznanýKazdy nebyva len v panelaku, mame aj rodinne domy a garaze napriklad ;). Neda sa vsetko hodnotit len podla seba, su aj ludia co uz jednoducho spalovaci (smradlavy) motor viac pouzivat nechcu ak existuje alternativa. Dost casto sa tu v diskusiach elektromobily „zhadzuju“ a ociernuju, a pritom 99% diskutujucich nikdy v ziadnom nesedelo… a o skusobnej jazde ani nehovoriac. Elektromobilita je este stale len v plienkach, ale uz do nej zacinaju mohutne investovat aj vsetky velke automobilky – dokonca aj Toyota co sa este donedavna elektromobilite branila. Ak nepride nejaky celkom novy druh pohonu, do 10 rokov budu elektricky pohanane auta vsade okolo nas lebo svet to nie je len nase male Slovensko… Je to podobne ako s automatickymi prevodovkami – par rokov dozadu ich chcelo len minimum soferov lebo vraj zabijaju radost z radenia rychlosti a ptak…no a dnes si ich ludia nevedia vynachvalit 😉
@NespoznanýAle nabija. Len robi sa tak na noc. Nabijanie sa obvykle pohybuje tak 2,2-6,6kWh v zavislosti od nabijacky. Takze taky Leaf alebo Ioniq s 6,6kWh nabijackou mas 30kWh bateriu urcite nabitu za menej ako 6 hodin.
Oliver Teknos…Už dlhšiu dobu pozorujem tvoje články o elektromobilite a zvlášť Nissane Leaf. Vychádzaš z tabuľkových parametrov tak, ako aj výrobcovia keď uvádzajú tabuľkovú spotrebu 4,1 l/100km a pritom ta spotreba v reale je 6,1. Prečo neosloviš človeka ktorý má reálnu skúsenosť ako napríklad ja a nepožiadaš ho o skutočné hodnoty nákupu, spotreby, dojazdov a návratnosťi investície do elektroautomobilu. Potom vznikajú rôzne nepravdivé fámy a komentáre znevažujúce EV rôznych tu prítomných odborníkov čo všetko vedia a všade boli a EV videli tak na obrázku. Ak budeš mať záujem, možme sa pobaviť o tom ako som ušetril za rok a pol 5.000 € na tom, že som presedlal zo spaľovacieho auta na EV. Ako je možné za 6 rokov prevádzky Nissana Leaf, získať celú cenu auta späť a podobne. Prevádzka auta na fosílne palivá vylučuje návratnosť investície. Ale prevádzka auta na elektinu umožňuje návratnosť investície aj keď je vyžšia(aj to nemusí byť pravda). Ak mi napíšeš tvoj email ozvem sa ti a možem ti dokázať všetko, čo tu píšem. Mám najazdené na Nissane Leaf 80.000 km s celkovými nákladmi doteraz 400 €. A potom tu možeš dať tabuľku o skutočnej návratnosti investície do EV a porovnať s nákladmi porovnateľného auta s porovnateľnou výbavou.
@oliverAhoj, praveze z tabulkovych hodnot spotreby nevychadzam. Uvadazam realnu a nami nameranu spotrebu na rovnakej testovacej trati. Skusenosti s elektromobilom mi mozes poslat na oliver.teknos@topspeed.sk
Ako druhé auto do rodiny môže byť. Neviem si predstaviť, že by elektromobil bol primárnym autom. Má krátky dosah, ale čo ma najviac odrádza, teda okrem ceny, je doba nabíjania. Ak si predstavím, že svoje auto natankujem do troch minút a elektromobil cca pol hodiny…. Ekologické autá si viem predstaviť vodíkové, ale zatiaľ skôr LPG a CNG.
Ahoj Oliver, len sa chcem spytat, ako si dospel k danym vypoctom? Trosku mam v tom hokej.. dik
@MarekBAOliverkovi , NIKDY nešlo o nejakú relevantnú a pravdivú vypoveď o niečom…

On len naháňa POČET článkov, lebo ho platia od KVANTITY
@MarekBAAhoj Marek, neviem co presne myslis ale navratnost elektromobil vs. ostatne auta podla vzorcu:

Navratnost = (NE – NB) x 100 / (SB x CB) – (SE x CE)

NE – nakupna cena elektromobily
NB – nakupna cena benzínového auta
SE – spotrebe el. energie
SB – spotreba benzinu
CE – cena elektriny
CB – cena benzinu

@Oliver TopSpeed.skSuper, diky!
@Oliver TopSpeed.skNAVRATNOST je v tomto pripade zavadzajuci pojem, auto negeneruje ziaden prijem pre bezneho uzivatela nepodnikatela
Elektromobil je na Slovensku NEPREDAJNY kvoli CENE
Znie to dobre, ja by som do toho isiel.
@Alik Hasan SulejmanTo je sice pravda, ze elektromobil sa da „natankovat aj domA“ ale to tankovanie trva niekolko hodin oproti tankovaniu klasickych paliv. Takisto tu aj niekto spominal cestu 500 km. To auto na jedno nabitie nespravi 500 km. A takisto zavisi aj kde vam to zdochne, pretoze zatial tych nabijacich stanic na Slovensku tolko nie je. Cize moze sa stat, ze taka cesta 500 km bude trvat aj 2 dni (nabijanie LEAFu z normalnej zasuvky pri uplne vybitej baterii trva okolo 13 hodin)- v porovnani s klasickym autom – povedzme 5 hodin. To je auto len na kratke vzdialenosti. Zatial su elektromobily v porovnani s autami so spalovacimi motormi pre mna stale neprakticke.
@lxuserDoma – nabijas v noci, kym spis. Podobne aj mobily tak nabijame, a nevadi nam to a pouzivame ich.
Dojazd lacnych EV je v priemere 200km (ano, starsi Leaf menej, 2017kovy uz bude mat podstatne viac… Ioniq tych 200 da, nova BMW i3 tiez, najlacnejsia Tesla podatatne viac)
Nabijanie na dlhsich trasach – Ioniq do 24 minut. Leaf do 30 minut. Nove Tesla nabijacky dokazu nabit Teslu do 10 minut (velmi blizka buducnost).
No a rodinne cestovanie – zastavis sa tak ci tak – decka potrebuju na zachod, treba sa najest, dat si kavcu… Takze aj tak sa clovek zastavi – zatial za 20-30 minut mas nabite. Za tu dobu ta niekde ani neobsluzia 🙂
Mňa len zaráža prečo je ticho o tomto https://www.youtube.com/watch?v=aWQG6F9qOPE
Akurát som zistil že vo Francúzku sa predáva na tento systém dáka 3 kolka do mesta, ktorá stojí cca 12tis. Ale o tomto sa mlčí a nikde žiadne nové info.
http://auto.sme.sk/c/20375279/dacia-logan-ako-elektromobil-prekvapuje-dojazdom-aj-cen… keby dostanem na najvykonnejsi model (model s najsilnejsou bateriou) dotaciu 5000 euro tak by som vazne zacal pri tej cene uvazovat
takže LPG je najvýhodnejšie…
Ja som kupil Renault MeganeScenic 05 a mam priemernu spotrebu 5.7L/100Km … Spotreba mi klesa lebo tankujem lepsie palivo … Ako je mozne ze niesu zakonom stanovene standardy paliv ??? KTO MA CHRANIT MNA UZIVATELA KED NIE STAT ???
pokial sa tie elektroauta nebudu nabijat za tri minuty tak pre mna nebudu mat vyznam nikdy. Ale nakoniec ich bruselska byrokracia aj tak presadi a spalovacie motory zakaze ,uvidime co ukaze cas a mozno sa unia rozpadne a vratime sa poctivym motorom bez downsizingu
ubohe..hned v prvej tabulke matematicke nezrovnalosti…no a ked clovek napise komentar za menej ako 5 sekund tak je to poozrive….skoda slov…napisat komentar za menej ako 14 sekund je este stale podozrive….podmienkou je asi byt dementny aby som mohol napisat komentar…co vam jebe?…
Porovnávate neporovnateľné. V zahraničí je bežné, že kto má euto, nie auto = fosílne, má aj FVE = fotovolt. el. a vice versa. Ergo, ak potenciálne existuje možnosť nabíjať auto z DC, tak všetko čo potrebujete je: Slnko, 24 ks panelov po 150 € s životnosťou 25 – 30 r., -+20 m káblov, istenie. 24 x 150 = 3600 €, 3600 / 30 = 120 €, ergo 120 € vás vyjde nabíjanie euta z 6 kWp FVE ročne, čo je cca. 40000 až 50000 km, podľa ekojazdy vodiča. Dnes sa dá prejsť na eute od 150 do 600 km podľa značky a modelu. Batérie sú v niektorých eutách stavané na 1 000 000 km. Nemusíte dýchať sajrajt z dízla či zaž. mot., nota bene po r. 2025 už s dízlom do veľkomesta nevojdete. Cena paliva je teraz nízka, ale nikto nevie čo bude o 10 r., daň za Slnko a strechu bude
ale nikto nevie čo bude o 10 r., daň za Slnko a strechu bude
Dnes už pribúdajú na baterky aj kamióny s potenciálom pomocou pantografu nabíjať na úsekoch diaľníc v zahraničí. Tech. pokrok ide tak dopredu, že cena 1 kWh v Li(x) bola pred 6-timi rokmi 1400 €, dnes je okolo 400 a 3 roky bude na 150 € per kWh, takže ak nestihnete dobiť cez deń, tých 40 kWh bateriek s životnosťou 15 000 cyklov vás nezruinuje a máte šancu mať zdravé deti, nie pečeň a mozog plnú kovov a pĺúca plné častíc, ktoré do konca života nedostanete z dieťaťa von.
AK DAJU REALNE CENY na tesly… NIE 35 0000 E, za okliešteny model tesly TAK SA OPLATI… AK S ABUDE PREVAZNE NABIJAť DOMA V GARAZI !! na ulici asi tazko..
@jirived včera vyšiel cenník na teslu aj konfigurátor

Reálne sa za „vybavenú“ teslu 3 hýbeš okolo 50 tisíc,max hranica je 57 tisíc ak dáš premium príplatok
Nuz…pekny clanok. Ja trosku doplnim realne cisla dielov,ktore sa zase mozu pokazit na Eaute. Takze ak ktosi argumentuje ze Eauto nema egr,dpf,turbo ci vstreky,pozrite co zase Eauto ma a moze sa pokazit.
Asi 5x vynahradovany model baterie do Egolfu stoji momentalne :
Q58 5QE915590AT
BATERIE ORIGINÁL
16 673.66 EUR

elektromotor :
5QE901131B
MOTOR ORIGINÁL
5 533.56 EUR

Nabijacka pre bateriu:
5QE915681B
NABIJECKA ORIGINÁL
1 568.84 EUR

vykonova a riadiaca jednotka elektromotoru :
Q58 5QE907070H
ELEKTRONIK ORIGINÁL
3 575.36 EUR.

Zarukou sa mozu ohanat aj ludia co maju tdi :)…ak ale raz skonci,zacina sa ta top zabava pri Eaute. Iste,pisem o tom v aktualnom case,niesom cestovatelom v case a nebudem hodnotit kde bude musk s autami za 20 rokov. Co ale neznamena ze natom bude podobne aj nasa infrastruktura a nase financie. Okrem faktu,ze uz dnes je cena nabijania na staniciach na pausal skoro na urovni tdi. Za par rokov to tak dvihnu (dnes je spotrebna dan na 1mw elektriky 1.32e (0.1%),na liter paliva 50% z ceny :D. Ak to dvihnu co i len o 10%,neoplati sa ani pozriet do vykladu autohausu s elektroautami.

Ono sledovat len spotrebu je zavadzajuce. Kde su oleje,filtre,rozvody,sviecky,spojka,prevodovka….. Ak uz ratame tak vsetko….
Dobry chcem sa opytat aka bude spotreba po zavedeni spotrebnej dani? Na stranke teslamagazin pisu ze planovana dan bude 19-21 centov na 1kW/h.
Pri hyindai ionic je podla ADAC realna spotreba 14kWh, pokial teda nechcete jazdit max 70km/h medzimesto. potom sice zaplatite 2 az 2.5e za nabitie ale zaplatite dalsie 3e spotrebnu dan. tak vasa financna spotreba moze byt vyssia a dokonca aj nenavratna.
Auto clanku by mal porovnat spotrebu bez spotrebnych dani.
Pre rok 2018 je cena benzinu 53 centov za liter a 55centov za 1L nafty. legislativu dani najdete v pdf tu na strane 33
https://www.finance.gov.sk/files/archiv/priloha-stranky/19959/52/Danovy_report_2018_f…

aktualne legalne LPG vychadza s najmesiou financnou spotrebou , napriek tomu ze pri LPG ste zaplatili spotrebnu dan – prekonava vyssie rady elektromob. 20kW/h+ ktore este nemaju zavedenu spotrebnu dan. viac info – teslamagazin – vyhladat clanok spotrebna dan, mozete skusit aj Adac ecotest.

Ja som pri LPG jazdil este bez spotrebnej dani asi 12 rokov do zadu. 8.4Sk stal liter lpg a 27Sk liter benzinu. Nastastie po zavedeni spotrebnej dani cena zrastla len na 12Sk. je to 45% a ppcitil som to na predlzeni navratnosti . Pozor pri EM to moze byt skoro 200%, teda z 12c na 33c za 1 kWh a navratnos sa moze posunut podstatne dalej, ak vobec.

Co sa tyka danovych unikov je momentalne vnimanie jazdy na EM akoby jazdit na zemny plyn urceny na vykurovanie, ze ho teda natankujete doma a nie na cerpacke – teda 52centov za 1Kg – 2 az 2.5/100km. A ja osobne si myslim ze zavedenie spotrebnej dane na kWh pre EM bude ak bude na SK cca 5% aut EM. Podobne ako to stat spravil pri LPG.
bolo treba porovnať aj s napr. CNG autom, bezne osobne spotreba 4,5KG /100 a napr. vw up, alebo city go cca 2,5KG/100km.
treba porovnat jedno auto ktore sa vyrába s motormi, nafta,benzin CNG, elektro, hybrid by som mozno prave vynechal
4782
5692
31214
14291
53187
34084
27719
Máte zaujímavý tip na článok
a chcete sa s ním podeliť?
© 2009 – 2022 TOPSPEED.sk

source